Ophef om receptenapp van Vlaamse overheid van half miljoen

salade-groente-gezond-pixabay

Het Vlaams Instituut Gezond Leven lanceerde vorige week het platform ‘Zeker Gezond’. Het bestaat uit een app en website die, naast duizend recepten, ook informatie bevatten over gezonde voeding. De ontwikkelingskosten, €550.000, leiden tot ophef in het Vlaams Parlement, schrijft De Tijd.

Het platform moet een alternatief zijn voor de wildgroei aan voedingshypes, gezondheidsclaims en kookboeken. De Vlaamse overheid wil zo betrouwbare informatie voor iedereen toegankelijk maken. De recepten passen binnen de principes van de omgekeerde voedingsdriehoek, de Vlaamse schijf van vijf. Volgens de Vlaamse minister van Welzijn, Wouter Beke, was er na de invoering van de voedingsdriehoek in 2017 vanuit consumenten en professionals veel vraag naar recepten. “Een betrouwbare, onafhankelijke bron ontbrak tot nu toe,” aldus Beke.

Vanuit het Vlaams Parlement klinkt kritiek. “Anno 2020 belastinggeld in een online kookboek van de overheid steken: dat is niet meer te verantwoorden”. De overheid investeert dat geld beter in haar kerntaken. “We moeten als overheid het geld geven aan dingen die er echt toe doen, in plaats van pleziertjes waar er al alternatieven zat voor zijn.” De kwestie ligt gevoelig omdat het Departement welzijn eerder onder vuur kwam te liggen vanwege besparingen, schrijft de Standaard.

Het Voedingscentrum hielp Gezond leven met de ontwikkeling van de app. De in 2018 geïntroduceerde receptenapp 'Slim Koken' van het Voedingscentrum diende de Vlamingen tot voorbeeld. "In Nederland werd de receptenapp hieraan verbonden al 100.000 keer gedownload", aldus Gezond Leven. Dat succes willen ze in Vlaanderen ook bereiken.

Foodlog

Lees ook
Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

De Britse hoogleraar Tim Spector voelt de tijdgeest goed aan met zijn nieuwe boek Spoon-Fed. We krijgen de verkeerde ideeën over voeding met de paplepel ingegoten en de industrie gaat er graag mee aan de haal. En dat terwijl het wetenschappelijke bewijs uiterst zwak is. Bovendien: mensen verschillen zo veel van elkaar, dat one-size-fits-all-advies...

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

A-ware koopt melkpoedertorens van FrieslandCampina

A-ware koopt melkpoedertorens van FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Royal A-ware is van plan de melkpoedertorens van FrieslandCampina in Aalter (België) over te nemen. Als het de partijen lukt een overeenkomst te sluiten, gaan de 40 medewerkers die bij het bedrijfsonderdeel werken mee naar A-ware.