Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

lab-gent-those-vegan-cowboys

Foto: Laboratorium in Gent (Those Vegan Cowboys)

Jaap Korteweg en Niko Koffeman zijn een nieuw bedrijf gestart: Those Vegan Cowboys. De oprichters van het bekende merk De Vegetarische Slager willen zich met hun nieuwe bedrijf richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivelvervangers – zoals vegan kaas, yoghurt en boter – met dezelfde smaak als echte zuivel.

Korteweg en Koffeman namen dit jaar een laboratorium in Gent over van het bedrijf Oxyrane, dat er eiwitten produceerde voor gebruik in medicijnen. De zestien onderzoekers in het lab gaan zich nu richten op de ontwikkeling van melkeiwitten door middel van fermentatie. Deels kunnen ze zich beroepen op gangbare methoden. De meeste kazen worden op dit moment al geproduceerd met veganistisch, door micro-organismen geproduceerd stremsel. Korteweg en Koffeman willen ook de caseïne en andere zuiveleiwitten door middel van fermentatie gaan produceren. Daarnaast willen ze gebruikmaken van plantaardige vetten, suikers en smaakstoffen om de smaak van echte zuivel te evenaren.

Roestvrijstalen koe

Those Vegan Cowboys zien de ontwikkeling van de roestvrijstalen koe als een logische ontwikkeling binnen de zuivelindustrie. Van handmelken, via de melkmachine naar de volautomatische melkrobot van nu. Korteweg: ‘’In Gent werd al in 1910 op de landbouwtentoonstelling een voorloper van de melkmachine gedemonstreerd. In 1992 molk een Nederlander, als eerste boer ter wereld, zijn koeien met een melkrobot. Het moderne melkveebedrijf is een stal met honderden koeien die daar een jaar rond vertoeven met als het meezit een uitloop naar buiten. Het is gewoon een fabriek waar machines het gras instoppen en vrachtwagens de melk uithalen. De koe vormt een onnodig pijnlijk onderdeel van dit industriële proces.”

Het eerste commercieel beschikbare product van Those Vegan Cowboys zal nog even op zich laten wachten. De oprichters denken zeven jaar nodig te hebben voor ze hun producten op commerciële schaal kunnen maken.

Lees ook
Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen Nederlanders deden mee aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees , die van 9 tot en met 15 maart plaats vond. Dat maakt de organisatie bekend. Supermarkten verkochten deze week 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...