Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

lab-gent-those-vegan-cowboys

Foto: Laboratorium in Gent (Those Vegan Cowboys)

Jaap Korteweg en Niko Koffeman zijn een nieuw bedrijf gestart: Those Vegan Cowboys. De oprichters van het bekende merk De Vegetarische Slager willen zich met hun nieuwe bedrijf richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivelvervangers – zoals vegan kaas, yoghurt en boter – met dezelfde smaak als echte zuivel.

Korteweg en Koffeman namen dit jaar een laboratorium in Gent over van het bedrijf Oxyrane, dat er eiwitten produceerde voor gebruik in medicijnen. De zestien onderzoekers in het lab gaan zich nu richten op de ontwikkeling van melkeiwitten door middel van fermentatie. Deels kunnen ze zich beroepen op gangbare methoden. De meeste kazen worden op dit moment al geproduceerd met veganistisch, door micro-organismen geproduceerd stremsel. Korteweg en Koffeman willen ook de caseïne en andere zuiveleiwitten door middel van fermentatie gaan produceren. Daarnaast willen ze gebruikmaken van plantaardige vetten, suikers en smaakstoffen om de smaak van echte zuivel te evenaren.

Roestvrijstalen koe

Those Vegan Cowboys zien de ontwikkeling van de roestvrijstalen koe als een logische ontwikkeling binnen de zuivelindustrie. Van handmelken, via de melkmachine naar de volautomatische melkrobot van nu. Korteweg: ‘’In Gent werd al in 1910 op de landbouwtentoonstelling een voorloper van de melkmachine gedemonstreerd. In 1992 molk een Nederlander, als eerste boer ter wereld, zijn koeien met een melkrobot. Het moderne melkveebedrijf is een stal met honderden koeien die daar een jaar rond vertoeven met als het meezit een uitloop naar buiten. Het is gewoon een fabriek waar machines het gras instoppen en vrachtwagens de melk uithalen. De koe vormt een onnodig pijnlijk onderdeel van dit industriële proces.”

Het eerste commercieel beschikbare product van Those Vegan Cowboys zal nog even op zich laten wachten. De oprichters denken zeven jaar nodig te hebben voor ze hun producten op commerciële schaal kunnen maken.

Lees ook
Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.

Plantaardig(er): ook gezonder?

Plantaardig(er): ook gezonder?

De tweede dag van Food Technology wordt geopend door Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Met zijn talk, ‘Tijd voor een voedseltransitie in de voedingsindustrie,’ wil Seidell het publiek en de maatschappij als geheel prikkelen tot een vruchtbaar debat. Voor ons vakblad Voeding Nu vroegen...

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality heeft bekend gemaakt wie de winnaars zijn van de FoodAwards 2021. Twintig producten kregen een award voor hun supermarktintroductie in het afgelopen jaar.