Oproep aan K3: ‘Stop kidsreclame snoep en ijs’

‘Stop kinderen te verleiden ongezond te eten’. Die oproep doet de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding aan de nieuwe K3-leden.

Eén op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland is te zwaar. Hanne, Klasje en Marthe kunnen het tij helpen keren door als K3 geen reclame meer te maken voor producten als chips, koek, ijs en snoep, vindt de Alliantie, waarin consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen zitting hebben.

Merchandising

K3 staat bekend om hun optredens, maar ook om grootschalige merchandising. Zo is hun naam tevens verbonden aan diverse eet- en drinkproducten, zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet, stelt de Alliantie.

Uit onderzoek blijkt dat van alle productverpakkingen gericht op kinderen, bijna 90 procent voor een product is dat niet goed past in een gezond voedingspatroon. Ze scoren dan slecht scoren op tenminste één van de criteria van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV), die door de voedingsindustrie zelf is opgesteld.

61 procent van de ouders vindt dat kinderidolen of tekenfilmfiguren niet gebruikt mogen worden op de verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen.

Onacceptabel

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten zoals frisdrank, koekjes, ijs, snoep en chips.

“Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker.”

Goede voorbeeld geven

“Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. “Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit.”

72 procent van de ondervraagde ouders is vóór de inzet van kinderidolen en tekenfilmfiguren op verpakkingen, juist om gezonde producten te promoten.

Reactie Studio 100

"We gaan kijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding", reageert entertainmentbedrijf Studio 100 in het AD op de oproep.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te...

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt. Alliantie Stop kindermarketing De ingreep...

McDonald’s Happy Meal mag kinderlokken, Kellogg’s Coco Pops niet

McDonald’s Happy Meal mag kinderlokken, Kellogg’s Coco Pops niet

Volgens de Britse reclame-autoriteit is een kort filmpje van de bekende Happy Meal geen junkfood-reclame, meldt The Guardian. De Advertising Standard Authority (ASA) ziet geen reden om de betreffende beelden die het menu aanprijzen, dit keer extra aantrekkelijk gemaakt met wat Pokémon speeltjes, te weren uit de reclameblokken van kinderseries. De reden?...