Oproep aan K3: ‘Stop kidsreclame snoep en ijs’

‘Stop kinderen te verleiden ongezond te eten’. Die oproep doet de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding aan de nieuwe K3-leden.

Eén op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland is te zwaar. Hanne, Klasje en Marthe kunnen het tij helpen keren door als K3 geen reclame meer te maken voor producten als chips, koek, ijs en snoep, vindt de Alliantie, waarin consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen zitting hebben.

Merchandising

K3 staat bekend om hun optredens, maar ook om grootschalige merchandising. Zo is hun naam tevens verbonden aan diverse eet- en drinkproducten, zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet, stelt de Alliantie.

Uit onderzoek blijkt dat van alle productverpakkingen gericht op kinderen, bijna 90 procent voor een product is dat niet goed past in een gezond voedingspatroon. Ze scoren dan slecht scoren op tenminste één van de criteria van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV), die door de voedingsindustrie zelf is opgesteld.

61 procent van de ouders vindt dat kinderidolen of tekenfilmfiguren niet gebruikt mogen worden op de verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen.

Onacceptabel

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten zoals frisdrank, koekjes, ijs, snoep en chips.

“Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker.”

Goede voorbeeld geven

“Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. “Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit.”

72 procent van de ondervraagde ouders is vóór de inzet van kinderidolen en tekenfilmfiguren op verpakkingen, juist om gezonde producten te promoten.

Reactie Studio 100

"We gaan kijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding", reageert entertainmentbedrijf Studio 100 in het AD op de oproep.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vleesmythes en leerzame cartoons

Vleesmythes en leerzame cartoons

Je kunt geen krant meer openslaan of vlees zit in het verdomhoekje. Terecht of onterecht? Huib Stam plaatst enkele kanttekeningen bij het 'slechtvleesnieuws'. Door Huib Stam - Foodlog Nog niet met een tankwagen Roundup zijn ze uit te roeien, de hardnekkige misverstanden over voeding en gezondheid. Zoals de mythes rond vlees en kanker. Greenpeace joeg...

Reclamecode voor Voedingsmiddelen kan aangescherpt worden

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond. Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank,...

K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep

K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep

"Kinderhelden verdwijnen van ongezonde producten," beloofde de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, de FNLI, een jaar geleden. Toch staan er nog steeds kinderidolen als SpongeBob, Dora, K3, Minions en Nijntje op tal van ongezonde producten als hagelslag, lolly’s en ijs. Die conclusie trekt Foodwatch na een rondgang in de Nederlandse...