Oproep aan verpakkend bedrijfsleven: vul de enquête in!

plastic

Als je de vraag ‘waarom het stokt met de verduurzaming van verpakkingen?’ goed wilt kunnen beantwoorden, blijkt het aan data te ontbreken. Daarom roepen EVMI en Schuttelaar & Partners (S&P) voedingsmiddelenverpakkers op om de enquête over de transitie naar minder plastic in te vullen.

Er is veel ophef over plastic afval, maar Karel van den Brink, adviseur duurzame verpakkingen bij S&P, mist de urgentie om het probleem bij de wortel aan te pakken. “Het probleem van de kunststof afvalberg lijkt in vergelijking met de coronacrisis nauwelijks serieus genomen te worden. Maar je komt op een gegeven moment op een punt dat de aarde zo vervuild is dat je niet meer terug kunt. Daarom moeten we alles op alles zetten om het gebruik van plastic te verminderen.”

Maar om beleid te ontwikkelen, zijn data nodig. “We hebben inzicht nodig in hoe we deze transitie kunnen versnellen”, zegt Van den Brink. “Als we weten waar de verschillende partijen tegenaan lopen, kunnen we gerichte stappen ondernemen om de broodnodige versnelling te gaan realiseren. De vraag is alleen waar we dan met zijn allen precies tegenaan lopen. Is er een gebrek aan geld, kennis of regelgeving? Of een gebrek aan ketenregie tussen die verschillende partijen? En hoe zou die ketenregie er dan uit moeten zien? Om die reden hebben EVMI en S&P de handen ineengeslagen en het initiatief genomen tot een noodzakelijke en dringende enquête over dit onderwerp onder voedingsmiddelenverpakkers.”

In EVMI 3 gaat Van den Brink dieper in op het onderwerp. Hij verdeelt daarbij de problematiek in vier deelproblemen: het materiaal zelf, kosten, regelgeving en claims. Lees het hele artikel hier.

Tijdens het Food Technology congres in december worden de resultaten van de enquête gepresenteerd. Vragen die dan beantwoord moeten worden, zijn onder meer: Welk eigenaardig mechanisme zorgt ervoor zorgt dat ‘we’ plasticverslaafd zijn en blijven? Tegen welke problemen loopt het verpakkend bedrijfsleven aan als het erom gaat het gebruik van plastic verpakkingen zelf terug te dringen? Ervaart het dat zelf wel als een probleem? En zo ja, waarom schakelt men dan niet massaal over naar kartonnen en andere, wel hernieuwbare - lees herbruikbare - verpakkingsmaterialen? En waarom worden die plastic verpakkingen niet beter gerecycled zodat ze zelf ook opnieuw kunnen worden gebruikt?

Klik op deze link om naar de enquête te gaan.

Lees ook
Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij...

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Plastics uit het Noord-Brabantse Giessen wint de Best of Show, de hoofdprijs van de EFTA Benelux awards 2021, voor hun flexografische topdrukwerk voor voedselverpakkingen. Flexpak, net als Oerlemans Plastics een dochterbedrijf van de Oerlemans Packaging Group, won zilver in de categorie Gelamineerde folie.