Oproep aan verpakkend bedrijfsleven: vul de enquête in!

plastic

Als je de vraag ‘waarom het stokt met de verduurzaming van verpakkingen?’ goed wilt kunnen beantwoorden, blijkt het aan data te ontbreken. Daarom roepen EVMI en Schuttelaar & Partners (S&P) voedingsmiddelenverpakkers op om de enquête over de transitie naar minder plastic in te vullen.

Er is veel ophef over plastic afval, maar Karel van den Brink, adviseur duurzame verpakkingen bij S&P, mist de urgentie om het probleem bij de wortel aan te pakken. “Het probleem van de kunststof afvalberg lijkt in vergelijking met de coronacrisis nauwelijks serieus genomen te worden. Maar je komt op een gegeven moment op een punt dat de aarde zo vervuild is dat je niet meer terug kunt. Daarom moeten we alles op alles zetten om het gebruik van plastic te verminderen.”

Maar om beleid te ontwikkelen, zijn data nodig. “We hebben inzicht nodig in hoe we deze transitie kunnen versnellen”, zegt Van den Brink. “Als we weten waar de verschillende partijen tegenaan lopen, kunnen we gerichte stappen ondernemen om de broodnodige versnelling te gaan realiseren. De vraag is alleen waar we dan met zijn allen precies tegenaan lopen. Is er een gebrek aan geld, kennis of regelgeving? Of een gebrek aan ketenregie tussen die verschillende partijen? En hoe zou die ketenregie er dan uit moeten zien? Om die reden hebben EVMI en S&P de handen ineengeslagen en het initiatief genomen tot een noodzakelijke en dringende enquête over dit onderwerp onder voedingsmiddelenverpakkers.”

In EVMI 3 gaat Van den Brink dieper in op het onderwerp. Hij verdeelt daarbij de problematiek in vier deelproblemen: het materiaal zelf, kosten, regelgeving en claims. Lees het hele artikel hier.

Tijdens het Food Technology congres in december worden de resultaten van de enquête gepresenteerd. Vragen die dan beantwoord moeten worden, zijn onder meer: Welk eigenaardig mechanisme zorgt ervoor zorgt dat ‘we’ plasticverslaafd zijn en blijven? Tegen welke problemen loopt het verpakkend bedrijfsleven aan als het erom gaat het gebruik van plastic verpakkingen zelf terug te dringen? Ervaart het dat zelf wel als een probleem? En zo ja, waarom schakelt men dan niet massaal over naar kartonnen en andere, wel hernieuwbare - lees herbruikbare - verpakkingsmaterialen? En waarom worden die plastic verpakkingen niet beter gerecycled zodat ze zelf ook opnieuw kunnen worden gebruikt?

Klik op deze link om naar de enquête te gaan.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Verpakkingsfabrikant Remmert Dekker viert jublieum met ontwerpwedstrijd

Verpakkingsfabrikant Remmert Dekker viert jublieum met ontwerpwedstrijd

Remmert Dekker Packaging bestaat dit jaar 125 jaar. Het bedrijf uit Wormer trapte het jubileumjaar begin september af met een ontwerpwedstrijd voor medewerkers. Een nieuwe verpakking van de toekomst, zoekt de firma.

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.