Oproep aan verpakkend bedrijfsleven: vul de enquête in!

plastic

Als je de vraag ‘waarom het stokt met de verduurzaming van verpakkingen?’ goed wilt kunnen beantwoorden, blijkt het aan data te ontbreken. Daarom roepen EVMI en Schuttelaar & Partners (S&P) voedingsmiddelenverpakkers op om de enquête over de transitie naar minder plastic in te vullen.

Er is veel ophef over plastic afval, maar Karel van den Brink, adviseur duurzame verpakkingen bij S&P, mist de urgentie om het probleem bij de wortel aan te pakken. “Het probleem van de kunststof afvalberg lijkt in vergelijking met de coronacrisis nauwelijks serieus genomen te worden. Maar je komt op een gegeven moment op een punt dat de aarde zo vervuild is dat je niet meer terug kunt. Daarom moeten we alles op alles zetten om het gebruik van plastic te verminderen.”

Maar om beleid te ontwikkelen, zijn data nodig. “We hebben inzicht nodig in hoe we deze transitie kunnen versnellen”, zegt Van den Brink. “Als we weten waar de verschillende partijen tegenaan lopen, kunnen we gerichte stappen ondernemen om de broodnodige versnelling te gaan realiseren. De vraag is alleen waar we dan met zijn allen precies tegenaan lopen. Is er een gebrek aan geld, kennis of regelgeving? Of een gebrek aan ketenregie tussen die verschillende partijen? En hoe zou die ketenregie er dan uit moeten zien? Om die reden hebben EVMI en S&P de handen ineengeslagen en het initiatief genomen tot een noodzakelijke en dringende enquête over dit onderwerp onder voedingsmiddelenverpakkers.”

In EVMI 3 gaat Van den Brink dieper in op het onderwerp. Hij verdeelt daarbij de problematiek in vier deelproblemen: het materiaal zelf, kosten, regelgeving en claims. Lees het hele artikel hier.

Tijdens het Food Technology congres in december worden de resultaten van de enquête gepresenteerd. Vragen die dan beantwoord moeten worden, zijn onder meer: Welk eigenaardig mechanisme zorgt ervoor zorgt dat ‘we’ plasticverslaafd zijn en blijven? Tegen welke problemen loopt het verpakkend bedrijfsleven aan als het erom gaat het gebruik van plastic verpakkingen zelf terug te dringen? Ervaart het dat zelf wel als een probleem? En zo ja, waarom schakelt men dan niet massaal over naar kartonnen en andere, wel hernieuwbare - lees herbruikbare - verpakkingsmaterialen? En waarom worden die plastic verpakkingen niet beter gerecycled zodat ze zelf ook opnieuw kunnen worden gebruikt?

Klik op deze link om naar de enquête te gaan.

Lees ook
HAS Hogeschool studenten winnen Bunzl Packaton 2022 met verpakkingsconcept voor donuts

HAS Hogeschool studenten winnen Bunzl Packaton 2022 met verpakkingsconcept voor donuts

De jaarlijkse Bunzl Packaton voor de tweedejaars studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch vond 23 februari plaats. Studenten Hanneke, Britt en Wendy wonnen de Bunzl Packaton met hun verpakkingsconcept ‘Look at my donut’.

Albert Heijn start recycling van plastic fruitbakjes

Albert Heijn start recycling van plastic fruitbakjes

Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakjes. Door PET uit huishoudelijk afval in te zetten voor nieuwe bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden liggen vanaf eind februari in de winkel.

20e Landelijke Opschoondag heeft thema ‘Elke verpakking telt!’

20e Landelijke Opschoondag heeft thema ‘Elke verpakking telt!’

Op zaterdag 19 maart vindt de 20e editie plaats van de Landelijke Opschoondag met als overkoepelend thema ‘Elke verpakking telt!’. Hiermee wil initiatiefnemer Nederland Schoon benadrukken dat elke verpakking telt in het voorkomen van zwerfafval en dat elke verpakking een bepaalde waarde in de keten heeft als het op de juiste manier wordt opgeruimd.