Ossenstaart van Veviba bij 19 bedrijven terechtgekomen

Veviba

Uit het traceringsonderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat ook bij Nederlandse bedrijven ossenstaarten van het Belgische vleesbedrijf Veviba terecht zijn gekomen. 19 groothandels, slagers, supermarkten en horecaondernemingen hebben het product verkocht. De voedselautoriteit laat deze bedrijven weten dat ze een publiekswaarschuwing uit moeten laten gaan.

De ossenstaarten van Veviba zijn op de markt gebracht zonder dat een dierenarts het vlees heeft goedgekeurd voor consumptie. De negentien Nederlandse bedrijven halen deze ossenstaarten uit de schappen. Ook waarschuwen ze consumenten die dit vlees al gekocht hebben dit niet te consumeren. De lijst met de negentien bedrijven staat op de site van de NVWA.

De Belgische voedselautoriteit FAVV sloot Veviba op 8 maart, nadat uit onderzoek bleek de veiligheid van de ossenstaart en het gehakt niet kan worden gegandeerd. Er zou ongekeurd vlees en vlees dat over de datum was op de markt zijn gekomen. Veel bedrijven haalden voor de zekerheid al het vlees van Veviba uit de schappen. In België loopt een traceringsonderzoek om te bepalen waar het vlees terecht is gekomen. De NVWA volgt dit onderzoek en plaats eventuele nieuwe waarschuwingen op de website.

Lees ook:

   
Lees ook
Patent Corbion voor op azijn gebaseerde conserveringsoplossingen voor vleessector

Patent Corbion voor op azijn gebaseerde conserveringsoplossingen voor vleessector

Ingrediëntenproducent Corbion heeft een patent verkregen voor een op azijn gebaseerde conserveringsoplossing voor de vleessector. Dit gepatenteerde proces helpt de voedselveiligheid te verbeteren en voedselverspilling te verminderen.

NVWA publiceert handboek Voedingssupplementen voor het bedrijfsleven

NVWA publiceert handboek Voedingssupplementen voor het bedrijfsleven

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het nieuwe Handboek Voedingssupplementen, verrijkte levensmiddelen en kruidenpreparaten gepubliceerd. Het handboek is bedoeld voor het bedrijfsleven als hulpmiddel om ervoor te zorgen dat zij voldoet aan de Nederlandse en Europese Warenwet.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.