Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

sell-3191077_1280

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te komen.

Onderzoek

Uit de enquête die onder ruim 1000 respondenten is gehouden, blijkt dat de helft van de ouders moeite heeft met kindermarketing voor ongezond voedsel. Het gaat dan om alle reclame-uitingen die op kinderen gericht zijn, zoals tekenfilmfiguren in reclames of op verpakkingen. Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum: “Ouders geven duidelijk aan moeite te hebben met kindermarketing op ongezonde producten en het ook niet op prijs te stellen. En dat is terecht. Het beïnvloedt wat kinderen willen eten. Nu wordt kindermarketing voornamelijk gemaakt voor ongezonde producten. Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten.”

Reclamecode

Het Voedingscentrum vindt dat kinderen onvoldoende beschermd worden tegen reclames voor ongezonde voedingsmiddelen. De bedenker van de Schijf van Vijf pleit voor verscherping van de regels rondom kindermarketing in de Nederlandse Reclamecode. Vooral reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen moet worden verboden. Ook moeten verpakkingen niet langer worden uitgezonderd in de code en moeten de regels rondom reclame op social media, gamesen websites worden aangescherpt. Bovendien wil het Voedingscentrum dat deze regels actief worden gehandhaafd, in plaats van enkel op basis van klachten.

Stappen FNLI

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft in mei 2018 reeds aangekondigd dat het kinderidolen (zogenoemde “licensed characters” zoals Disney’s Mickey Mouse) van verpakkingen gaat halen. Andere voor kinderen aantrekkelijke figuren, zoals dieren en getekende figuren, mogen nog wel op verpakkingen worden afgebeeld. Ook over vloggers maakt het Voedingscentrum zich nog zorgen. Momenteel is het voor vloggers voldoende om in de begeleidende tekst kenbaar te maken dat er sprake is van een gesponsorde uiting.

Lees ook
Eerste FNLI-award gaat naar Suiker Unie

Eerste FNLI-award gaat naar Suiker Unie

Tijdens de jaarbijeenkomst van branchevereniging FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) op donderdag 10 oktober werd voor het eerst de FNLI-award uitgereikt. Uit drie genomineerden kreeg Ad Jansen van Suiker Unie uiteindelijk de prijs in handen vanwege het project ‘Onderweg op 100% eigen groen gas’. Jansen, stafmedewerker...

'0% BTW op gezonde boodschappen'

'0% BTW op gezonde boodschappen'

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul. Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie)...

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers. Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte)...