Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

sell-3191077_1280

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te komen.

Onderzoek

Uit de enquête die onder ruim 1000 respondenten is gehouden, blijkt dat de helft van de ouders moeite heeft met kindermarketing voor ongezond voedsel. Het gaat dan om alle reclame-uitingen die op kinderen gericht zijn, zoals tekenfilmfiguren in reclames of op verpakkingen. Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum: “Ouders geven duidelijk aan moeite te hebben met kindermarketing op ongezonde producten en het ook niet op prijs te stellen. En dat is terecht. Het beïnvloedt wat kinderen willen eten. Nu wordt kindermarketing voornamelijk gemaakt voor ongezonde producten. Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten.”

Reclamecode

Het Voedingscentrum vindt dat kinderen onvoldoende beschermd worden tegen reclames voor ongezonde voedingsmiddelen. De bedenker van de Schijf van Vijf pleit voor verscherping van de regels rondom kindermarketing in de Nederlandse Reclamecode. Vooral reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen moet worden verboden. Ook moeten verpakkingen niet langer worden uitgezonderd in de code en moeten de regels rondom reclame op social media, gamesen websites worden aangescherpt. Bovendien wil het Voedingscentrum dat deze regels actief worden gehandhaafd, in plaats van enkel op basis van klachten.

Stappen FNLI

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft in mei 2018 reeds aangekondigd dat het kinderidolen (zogenoemde “licensed characters” zoals Disney’s Mickey Mouse) van verpakkingen gaat halen. Andere voor kinderen aantrekkelijke figuren, zoals dieren en getekende figuren, mogen nog wel op verpakkingen worden afgebeeld. Ook over vloggers maakt het Voedingscentrum zich nog zorgen. Momenteel is het voor vloggers voldoende om in de begeleidende tekst kenbaar te maken dat er sprake is van een gesponsorde uiting.

Lees ook
FNLI komt met eigen award voor 'frontrunners' in de branche

FNLI komt met eigen award voor 'frontrunners' in de branche

De FNLI gaat dit jaar een nieuwe award uitreiken aan de ‘frontrunner(s) van de levensmiddelenindustrie’. Deze prijs is voor een persoon of team die zich op bewonderenswaardige wijze inzet om vernieuwende initiatieven of projecten naar een hoger niveau te brengen. Met deze prijs wil de FNLI de mensen achter bijzondere, vernieuwende, creatieve...

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Vanaf 1 juli 2020 zijn alle Dora’s, SpongeBobs en Bliksem McQueens verdwenen van verpakkingen voor voedingsmiddelen voor kinderen. Dat staat in de nieuwe Nederlandse Reclame Code, die sinds 1 februari 2019 is gewijzigd. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Kinderidolen...