Tussendoortje: Huismerk wint van A-merk

2 juni 2009

De Unilever-campagne, waarin het bedrijf de superieure kwaliteit van tien van haar topmerken, belicht, is een teken aan de wand.

De Unilever-managers op de Brug in Rotterdam hebben al lang geconstateerd dat consumenten steeds minder verschil zien tussen A-merken en (sommige) huismerken.

Minder verschil
Een studie van de EFMI Business School bewijst dit. Consumenten zien steeds minder verschil tussen A-merk en huismerk in blinde tests.

Wel interessant: bij niet-blinde tests is dit verschil groter. Met andere woorden, de A-merkkracht is nog steeds springlevend.

Onderschat echter de concurrentie niet. Vooral het AH-huismerk is een merk dat zich kan meten met menig A-merk.

Koning huismerk
In toenemende mate zal Albert Heijn, toch goed voor mneer dan 30 procent van de markt, kijken of A-merken nog hun waarde hebben voor de categorie waarin deze opereren.

Doen ze dat niet, dan vult het AH-huismerk zonder problemen het gat op. Sterker, is sommige productgroepen, zoals in koelvers, zijn supermarktketens koning. Geen A-merk in zicht.

Van het schap
De boodschap aan A-merkleveranciers is duidelijk. Investeer in je merken, in R&D, marketing et cetera, anders val je straks van het schap.

Voor Unilever zal het wel meevallen, ook al zijn het zware tijden waarin de afzet van huismerken een extra push krijgt.

Daarvoor is het bedrijf te machtig en zijn haar merken te sterk. Alleen voor het middenveld hou ik mijn hart vast...

Stem mee op de stelling:
Unilever is een campagne gestart voor de promotie van zijn grote A-merken. Het concern zet daarbij in op kwaliteit. Goed idee? Stem mee!

Lees ook:
Unilever start A-merkcampagne (22 mei 2009)

Unilever lijdt onder huismerk (7 mei 2009)

Zie ook:
Eerdere tussendoortjes

Altijd op de hoogte blijven?