Tussendoortje: Verburg wil verleiden

1 juli 2009

Deze week presenteerde Gerda Verburg de Nota Duurzaam Voedsel. De minister van LNV wil dat Nederland in 2015 internationaal koploper is op het gebied van de productie en consumptie van duurzame voeding.

Volgens Verburg hangt de opkomst van duurzame voeding af van een groter en diverser aanbod. Samen met de industrie en de handel wil zij dit aanbod vergroten zodat de consument ook kan kiezen.

Schoen wringt
Daarnaast moet de consument natuurlijk ook overstag. Immers, als de markt duurzame voeding niet ziet zitten, blijft de handel met restpartijen zitten.

En juist daar wringt de schoen in de Nota. Verburg wil de consument verleiden, of beter gezegd handel en industrie moeten dat doen, zodat deze bereid is om (deels) over te schakelen naar duurzame voeding.

Maar wat verstaat Verburg onder duurzaam en hoe moet de boodschap dat duurzaam beter voor mens en milieu is, richting consument worden gecommuniceerd?

Wat is duurzaam?
Vooralsnog is niet duidelijk wat LNV verstaat onder duurzame producten. Het ministerie noemt onder meer diervriendelijke-, klimaatneutrale, ethische producten en GMO's, maar een sluitende definitie ontbreekt.
Ook ontbreken duidelijke criteria waaraan deze producten zouden moeten voldoen.

Een heldere afbakening van het speelveld is een voorwaarde om duidelijkheid te scheppen voor alle stakeholders, zo ook de consument.

Conflicterende signalen
Als deze de duurzaamheidsboodschap niet begrijpt, of - nog erger -, conflicterende signalen (GMO's ook duurzaam) opvangt, dan zullen de verleidingskunsten van Verburg weinig effect hebben.

Daar komt bij dat Verburg met betrekking tot de veelvormigheid van duurzaamheidslogo's geen duidelijke stelling inneemt.

LNV erkent dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet, maar zegt ook dat logo's het bewijs zijn van concurrentie op de duurzaamheidsmarkt.

Paringsdans
Kortom, het LNV zou er beter aan doen om samen met de Rainforest Alliance, Max Havelaar en co. om tafel te gaan zitten om een harmonisatieslag te maken.

Waarom zou er niet een overkoepelend keurmerk kunnen komen, zie Albert Heijn met Puur & Eerlijk, waaronder eventueel de afzonderlijke keurmerken kunnen hangen?

Zo hou je de kikkers in de kruiwagen en geef je richting consument een duidelijk signaal. Pas dan kan de 'paringsdans' met de consument echt beginnen.

Lees ook:
Nederland moet koploper duurzame voeding worden (30 juni 2009)

Verburg: GMO's ook duurzaam (30 juni 2009)

Zie ook:
Eerdere tussendoortjes

Altijd op de hoogte blijven?