Overname Vivera door Braziliaans vleesconcern JBS

Vivera_vleesvervangers

Foto: Vivera

Het Braziliaanse vleesconcern JBS neemt voor 341 miljoen euro de Nederlandse producent van vleesvervangers Vivera over. De overname omvat ook de drie fabrieken en het R&D centrum van Vivera. 

“Deze overname is een belangrijke stap om ons wereldwijde platform voor plantaardige eiwitten te versterken", zegt Gilberto Tomazoni, Global CEO van JBS over de overname. "Vivera zal JBS een sterke positie geven in de plant based sector, met technologische kennis en capaciteit voor innovatie.” Vivera zal aansluiten bij andere JBS merken zoals Seara Incrível, een marktleider in plantaardige hamburgers en Planterra OZO in de Verenigde Staten.

Ook voor Vivera is de overname goed denkt CEO Willem van Weede: "Door onze krachten te bundelen met JBS hebben we toegang tot aanzienlijk meer resources en mogelijkheden om ons huidige sterke groeitraject en de uitbreiding van het merk Vivera verder te versnellen.”  Vivera blijft een zo veel mogelijk zelfstandig bedrijf met behoud van het huidige management- en directieteam.

De Raad van Bestuur van JBS heeft de overname al goedgekeurd. De mededingingsautoriteiten en de Ondernemingsraad moeten dit nog doen. 

JBS

JBS is het op een na grootste voedingsbedrijf ter wereld en het grootste op het gebied van dierlijke eiwitten. Het bedrijf meer dan 245.000 werknemers in productie-eenheden en kantoren op alle continenten, in landen als Brazilië, de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Australië en China. Wereldwijd biedt JBS een uitgebreid portfolio van merken zoals Swift, Pilgrim’s Pride, Seara, Moy Park, Friboi, Primo en Just Bare die in 190 landen hun weg vinden naar de consument. 

Vivera Foodgroup

Vivera ontwikkelt en produceert vegetarische en plant based maaltijdcomponenten voor retailers sinds 1990. Het bedrijf met bijna 400 medewerkers met hoofdkantoor en drie productievestigingen in Nederland is een van de drie grootste producenten in Europa. De producten van Vivera zijn verkrijgbaar in meer dan 27.000 supermarkten in 25 Europese landen.

Thema's
Lees ook
Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken.

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.

Meatless Farm start crowdfunding

Meatless Farm start crowdfunding

Meatless Farm start een crowdfunding. Onder de noemer ‘verdeelt de M...F... taart' geeft de producent van vleesvangers consumenten een kans om aandelen te kopen. Het bedrijf geeft voor het eerst aandelen uit voor individuele beleggers. Dit gebeurt via het crowdfunding platform Crowdcube.