Overzichtsstudie naar zoetstoffen schept geen duidelijkheid

frisdrank3

Zijn kunstmatige zoetstoffen wel zo gezond, of kleven er gezondheidsrisico’s aan? Die vraag houdt onderzoekers, producenten en (vooral) consumenten al bezig sinds de eerste suikervrije cola’s in de winkel liggen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wil tot een algemeen advies komen over kunstmatige zoetstoffen, maar het onderzoek dat de organisatie van de nodige kennis moest voorzien komt tot een weinig bevredigende conclusie: er is meer onderzoek nodig.

Geen idee, lijken de onderzoekers te antwoorden op de vraag wat de gezondheidseffecten zijn van zoetstoffen als aspartaam en sacharine. In de uitgebreide overzichtsstudie die is gepubliceerd in het gerenommeerde BMJ (British Medical Journal), legden ze honderden experimenten en studies onder het vergrootglas. De onderzoekers, en daarmee ook de WHO, komen bedrogen uit. De meeste onderzoeken bleken van te lage kwaliteit te zijn om tot een bruikbare conclusie te komen, ofwel omdat ze methodologisch niet goed in elkaar zaten, ofwel omdat de rapportage niet gedetailleerd genoeg was.

Niets bewezen

Geen van de vermeende negatieve effecten van de verschillende zoetstoffen achtten de onderzoekers als bewezen, wat natuurlijk geen verrassing is. Maar ook de positieve effecten van zoetstoffen zijn niet aangetoond. Zelfs als het gaat om de effecten van zoetstoffen op diabetes of het lichaamsgewicht spreken verschillende studies elkaar tegen of zijn de onderzoekstermijnen te kort om tot betrouwbare resultaten te kunnen komen.

‘Een betrouwbare beoordeling geven van de effecten van verschillende zoetstoffen is een uitdaging’, schrijven de onderzoekers in hun conclusie. ‘Vooralsnog onmogelijk’, lijken ze eigenlijk te willen zeggen. Want de enige adviezen die de publicatie geeft zijn suggesties voor verder onderzoek. Intussen achtten ze de positieve gezondheidseffecten van de zoetstoffen als niet bewezen. Negatieve effecten zijn evenmin bewezen, maar ook niet uit te sluiten.

Lees ook
‘Minder suiker? Terug naar de basis, terug naar de ingrediënten’

‘Minder suiker? Terug naar de basis, terug naar de ingrediënten’

Ingredients For Food Innovators (IFFI) organiseert donderdag 28 en vrijdag 29 juni een masterclass Innovations met als thema ‘Sweet Reductions – Less is more’ over het verminderen van suiker in de voedingsmiddelenindustrie. Naast presentaties van FrieslandCampina, Kraft Heinz, Vrumona en Peijnenburg laat Robèrt van Beckhoven zien hoe hij in zijn ambachtelijke...

Suiker vervangen is niet zo makkelijk

Suiker vervangen is niet zo makkelijk

Ingredients For Food Innovators (IFFI) organiseert donderdag 28 en vrijdag 29 juni een masterclass Innovations met als thema: Sweet Reductions – Less is more. De masterclass gaat over het verminderen van het gebruik van suiker in de voedingsmiddelenindustrie. Het IFFI heeft FrieslandCampina, KraftHeinz, Vrumona en Peijnenburg bereid gevonden hun ervaringen...

Albert Heijn geeft meer inzicht in suiker met nieuw etiket

Albert Heijn geeft meer inzicht in suiker met nieuw etiket

Albert Heijn geeft klanten krijgen meer inzicht in suiker en andere voedingswaarden met de suikerwijzer in de winkel en een nieuw etiket dat klanten veel meer informatie geeft over de 11.000 eigen merkproducten. Zo kunnen zij op het nieuwe etiket zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Dat maakt de supermarkt vandaag (11 juni) bekend. Daarnaast...