Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging innovation_foto persbericht

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij als organisatie blij om eindelijk de branche weer eens te kunnen ontmoeten!.”

Ruim 3,5 jaar heeft de community gewacht op deze editie. De editie stond oorspronkelijk gepland voor november 2020, maar vanwege de coronapandemie kon deze niet doorgaan. Van den Nieuwenhuizen: “We kwamen van een voorjaarseditie in 2018 waar Packaging Innovations naast Empack stond in Jaarbeurs Utrecht. Deze editie heeft ons, ondanks de kleine tegenslagen in de voorbereiding, doen bewijzen dat het event hier thuishoort; in het najaar, regio Amsterdam”.

Geen vlekkeloze editie

“We zijn er altijd van uitgegaan dat het evenement door zou gaan met Packaging Innovations, hoewel we natuurlijk achter de schermen op alle scenario’s waren voorbereid. Zo zagen we bijvoorbeeld dat in eerste instantie het aantal voorinschrijvingen vanuit de bezoekers goed verlopen, maar we zagen dit helaas stagneren elke keer wanneer er persconferenties werden gehouden. Het is logisch dat we vakprofessionals hebben gemist, maar we hebben ontzettend veel begrip gevoeld en positieve feedback ontvangen. Iedereen nogmaals bedankt! Dit geeft brandstof voor de toekomst”, aldus Van den Nieuwenhuizen.

De vraagstukken en expertsessies

Packaging Innovations kenmerkt en onderscheidt zich door de vraagstukken die door toonaangevende experts van gerenommeerde merken worden tentoongesteld. Design- en creatieve agencies, groei- en duurzaamheids experts, brands en een neuromarketeer gaven tips hoe de producenten om kunnen gaan met een (duurzaam) verpakkingsvraagstuk en hoe producenten het product in het (online) schap kunnen presenteren. Er waren sprekers van Generous Minds, Unravel, Holie, Unilever, FieldLab Circular Packaging en Diageo.

Naast het theater waren er ook de workshops, het Green & Material Lab en het Retail Lab. Van den Nieuwenhuizen licht toe: “In hoeverre spreken we nog over een trend wanneer we het over duurzaamheid hebben. Het blijft, zeer terecht, een terugkerend begrip dat steeds nieuwe dimensies met zich mee brengt. De prototypes in mogelijke materiaalsoorten waarmee we in de toekomst duurzaam kunnen verpakken en hier werden getoond trokken veel bekijks. Maar wanneer je dit als brand weet te bewerkstelligen, hoe ga je hier dan mee om in je branding, je verpakking? Dat hier live neuromarketing onderzoek naar werd gedaan maakt het plaatje compleet.”

Packaging Innovations keert volgend jaar terug

Packaging Innovations 2021 liet volgens de organisatie zien dat de verpakkingsindustrie niet heeft stilgestaan. “Het live ontmoeten is enorm gemist en dat smaakt naar meer. Het event staat voor vernieuwing, dus wij gaan daarin ook het goede voorbeeld tonen. Volgend jaar keren wij terug, op 16 en 17 november op een nieuwe locatie; Expo Haarlemmermeer. Een voormalige kas, met veel natuurlijk licht. We gaan verder uitbreiden op het gebied van duurzaamheid, product pitches en de releases van nieuwe verpakkingen. Wij introduceren met ‘digital & print’ en ‘active & intelligent packaging’ ook twee nieuwe area’s. Daar ook deze markten in de toekomst een essentieel onderdeel uitmaken van het verpakkingsproces”, besluit Van den Nieuwenhuizen.

Lees ook
Duurzame drinkrietjes bevatten vaak PFAS

Duurzame drinkrietjes bevatten vaak PFAS

Twee studenten biologie van de Universiteit Antwerpen onderzochten de mate van PFAS in drinkrietjes. Voor deze rietjes wordt vaak reclame gemaakt omwille van de 100% biologische afbreekbaarheid. De studenten onderzochten of deze rietjes wel echt duurzaam en biologisch afbreekbaar zijn.

X34C X-ray systeem: een kosteneffectieve inspectie van individuele producten

X34C X-ray systeem: een kosteneffectieve inspectie van individuele producten

METTLER TOLEDO introduceert de X34C X-ray systeem. Het nieuwe x-ray systeem is gebaseerd op drie belangrijke ontwerpprincipes: compact ontwerp, snelheid en nauwkeurigheid. Hiermee ontdekt u eenvoudig en snel verontreinigingen in individuele verpakte producten. Het systeem is geschikt voor voedingsmiddelen en farmaceutische producten.

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

De gewenste actie bij de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT) is een heel andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt een merendeel van de consumenten ze door elkaar. Daardoor gooien ze vaak producten weg die nog eetbaar zijn. Om het verschil tussen de twee houdbaarheidsdatums te verduidelijken, introduceert Samen Tegen Voedselverspilling twee iconen...