Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Swinkels Family Brewers_wikimedia

Foto: Wikimedia

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Het familiebedrijf nam in 2016 de Belgische brouwerij over voor naar verluidt €79 miljoen, de grootste overname die het ooit deed. Ook een dure koop, maar toenmalig financieel directeur Frank Swinkels verwachtte daar veel voor terug te krijgen. Het moest een droomhuwelijk in speciaalbier worden. Vier jaar later blijkt het toch te veel. Swinkels waardeert zijn Belgische activiteiten voor €29 miljoen af. "De ambitieuze plannen die we met onze Belgische merken hadden op het moment van overname blijken onvoldoende haalbaar", aldus CEO Peer Swinkels. Het neerwaarts bijstellen zou vooral op het conto van de dalende populariteit van biermerk Palm komen.

Swinkels blijft er wel gerust op. "Ondanks de afwaardering geloven wij meer dan ooit in de kracht van onze Belgische merken." Andere merken als Cornet, Rodenbach, Brugge Tripel en Steenbrugge laten heel mooie groeicijfers zien, benadrukt hij.

De afboekingen staan los van de coronacrisis. Die zal ongetwijfeld een impact hebben, maar voor concrete cijfers vindt het bedrijf het te vroeg.

Foodlog

Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.