Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

6 juli 2020 Foodlog Wikimedia
Foto: Wikimedia

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Het familiebedrijf nam in 2016 de Belgische brouwerij over voor naar verluidt €79 miljoen, de grootste overname die het ooit deed. Ook een dure koop, maar toenmalig financieel directeur Frank Swinkels verwachtte daar veel voor terug te krijgen. Het moest een droomhuwelijk in speciaalbier worden. Vier jaar later blijkt het toch te veel. Swinkels waardeert zijn Belgische activiteiten voor €29 miljoen af. "De ambitieuze plannen die we met onze Belgische merken hadden op het moment van overname blijken onvoldoende haalbaar", aldus CEO Peer Swinkels. Het neerwaarts bijstellen zou vooral op het conto van de dalende populariteit van biermerk Palm komen.

Swinkels blijft er wel gerust op. "Ondanks de afwaardering geloven wij meer dan ooit in de kracht van onze Belgische merken." Andere merken als Cornet, Rodenbach, Brugge Tripel en Steenbrugge laten heel mooie groeicijfers zien, benadrukt hij.

De afboekingen staan los van de coronacrisis. Die zal ongetwijfeld een impact hebben, maar voor concrete cijfers vindt het bedrijf het te vroeg.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?