Palmolielobby werkt actief palmolievrije producenten tegen

palmolie

Beeld: Tristantan via Pixabay

Zet je ‘palmolievrij’ op je verpakking, dan is de kans groot dat je de Europese lobbyclub van palmoliebedrijven op je dak krijgt. Dat blijkt uit een vertrouwelijk document dat het Financieel Dagblad in handen kreeg.

In heel veel samengestelde producten die je in de supermarkt vindt zit palmolie: koekjes, chips, boter, broodbeleg, wasmiddel etc. De gigantische palmolie-industrie zorgt voor massale ontbossing en op de plantages zijn veel misstanden. Fabrikanten spelen op die problematiek in met producten die palmolievrij zijn.

Maar de Europese Palm Olie Federatie (EPOA) is er niet blij mee als je prominent op je verpakking zet dat het product geen palmolie bevat. De lobbyclub werkt bedrijven actief tegen en spant zelfs juridische procedures aan, die kleine producenten kunnen afschrikken, aldus het FD. Onder meer Cargill en de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten (MVO) zijn lid van de EPOA. 

Volgens de EPOA is ‘palmolievrij’ op je product zetten misleidend en denigrerend, is te lezen in het artikel. Er bestaat namelijk ook gecertificeerde palmolie die niet voor extra ontbossing zou zorgen. Duurzame palmolie is volgens de EPOA de oplossing, maar er zijn diverse aanwijzingen te vinden waaruit voortkomt dat duurzame palmolie eigenlijk niet bestaat (zie toelichting onderaan het artikel in FD). Als het aan de lobbyclub ligt wordt voorkomen dat bedrijven stoppen met palmolie en komt er zelfs een EU-verbod op ‘palmolievrije claims’.

Absurd, noemen Nederlandse producenten het. “Het is immers ook niet verboden om 'geen suiker' op producten zonder suiker te zetten.” Uit het document dat het FD in handen kreeg, blijkt dat Ekoplaza, boterfabrikant Flower Farm, kaarsenmaker Bolsius en pindakaasmerk Smeris een ‘interventie’ van het bedrijvenverbond kregen. Volgens het FD komt de tekst in het document over als een handleiding om bedrijven die de woorden ‘geen palmolie’ gebruiken, op andere gedachten te brengen. Sommige producenten zwichten en passen hun verpakkingen inderdaad aan.

Lees het hele artikel op FD.nl, waarin hoogleraar Milieugeografie en palmoliedeskundige Peter Verburg (Vrije Universiteit Amsterdam) uitlegt dat de actie van de palmoliebedrijven “niet met duurzame idealen te maken heeft, maar met de belangen van machtige bedrijven.” Ook kun je daar lezen hoe onder andere Flower Farm en Smeris met de tegenwerking omgingen.

Meer over
Lees ook
Palmolie: sentiment versus feiten

Palmolie: sentiment versus feiten

Het lijkt paradoxaal: je werkende leven wijden aan orang-oetans en tegelijkertijd een genuanceerd beeld schetsen van de productie van palmolie. Voor Erik Meijaard is dit vanzelfsprekend. Hij pleit voor een gebalanceerde discussie op basis van alle gegevens, óók die over andere plantaardige oliën. “Er is onderzoek nodig naar...

EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 6 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen. Deel 2 staat in het teken van problematiek die zich ver van huis afspeelt, maar wereldwijd een grote impact heeft.

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...