Palmolielobby werkt actief palmolievrije producenten tegen

palmolie

Beeld: Tristantan via Pixabay

Zet je ‘palmolievrij’ op je verpakking, dan is de kans groot dat je de Europese lobbyclub van palmoliebedrijven op je dak krijgt. Dat blijkt uit een vertrouwelijk document dat het Financieel Dagblad in handen kreeg.

In heel veel samengestelde producten die je in de supermarkt vindt zit palmolie: koekjes, chips, boter, broodbeleg, wasmiddel etc. De gigantische palmolie-industrie zorgt voor massale ontbossing en op de plantages zijn veel misstanden. Fabrikanten spelen op die problematiek in met producten die palmolievrij zijn.

Maar de Europese Palm Olie Federatie (EPOA) is er niet blij mee als je prominent op je verpakking zet dat het product geen palmolie bevat. De lobbyclub werkt bedrijven actief tegen en spant zelfs juridische procedures aan, die kleine producenten kunnen afschrikken, aldus het FD. Onder meer Cargill en de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten (MVO) zijn lid van de EPOA. 

Volgens de EPOA is ‘palmolievrij’ op je product zetten misleidend en denigrerend, is te lezen in het artikel. Er bestaat namelijk ook gecertificeerde palmolie die niet voor extra ontbossing zou zorgen. Duurzame palmolie is volgens de EPOA de oplossing, maar er zijn diverse aanwijzingen te vinden waaruit voortkomt dat duurzame palmolie eigenlijk niet bestaat (zie toelichting onderaan het artikel in FD). Als het aan de lobbyclub ligt wordt voorkomen dat bedrijven stoppen met palmolie en komt er zelfs een EU-verbod op ‘palmolievrije claims’.

Absurd, noemen Nederlandse producenten het. “Het is immers ook niet verboden om 'geen suiker' op producten zonder suiker te zetten.” Uit het document dat het FD in handen kreeg, blijkt dat Ekoplaza, boterfabrikant Flower Farm, kaarsenmaker Bolsius en pindakaasmerk Smeris een ‘interventie’ van het bedrijvenverbond kregen. Volgens het FD komt de tekst in het document over als een handleiding om bedrijven die de woorden ‘geen palmolie’ gebruiken, op andere gedachten te brengen. Sommige producenten zwichten en passen hun verpakkingen inderdaad aan.

Lees het hele artikel op FD.nl, waarin hoogleraar Milieugeografie en palmoliedeskundige Peter Verburg (Vrije Universiteit Amsterdam) uitlegt dat de actie van de palmoliebedrijven “niet met duurzame idealen te maken heeft, maar met de belangen van machtige bedrijven.” Ook kun je daar lezen hoe onder andere Flower Farm en Smeris met de tegenwerking omgingen.

Meer over
Lees ook
Solidaridad: 'Investeer in duurzame palmolie en stop boycots'

Solidaridad: 'Investeer in duurzame palmolie en stop boycots'

Investeer in kleinschalige palmolie boeren in plaats van palmolie te boycotten, zegt maatschappelijke organisatie Solidaridad in hun eerste Palmolie Barometer die donderdag 15 september verschijnt. De organisatie pleit voor een verbreding van het duurzaamheidsdebat over de productie van palmolie en raadt een boycot juist af, omdat miljoenen mensen wereldwijd...

Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië gaat de export van palmolie en afgeleide producten verbieden om binnenlandse tekorten te voorkomen en de stijgende prijzen te dempen. Dat heeft president Joko Widodo bekendgemaakt. Het exportverbod gaat donderdag 28 april in en geldt voor onbepaalde tijd.

Palmolie: sentiment versus feiten

Palmolie: sentiment versus feiten

Het lijkt paradoxaal: je werkende leven wijden aan orang-oetans en tegelijkertijd een genuanceerd beeld schetsen van de productie van palmolie. Voor Erik Meijaard is dit vanzelfsprekend. Hij pleit voor een gebalanceerde discussie op basis van alle gegevens, óók die over andere plantaardige oliën. “Er is onderzoek nodig naar...