Paprikacocktail en anti-stressmaaltijd winnen

Een cocktail op basis van paprikasap, voorgegaarde groentecomponenten, een maaltijd in blik voor studenten met stress, een nieuwe formule voor Aziatisch eten en een vriesverse smoothie zijn de winnaars geworden van de FoodManShip Awards.

De prijzen zijn uitgereikt tijdens de zevende editie van de Food Experience Day van HAS Hogeschool. Dit food-evenement in Den Bosch richt zich op trends in de food-wereld, zoals voedselverspilling, het gebruik van nieuwe ingrediënten en procesoptimalisatie versus ambacht.

90 vierdejaarsstudenten van de opleidingen Food Design & Innovation en Voedingsmiddelentechnologie van HAS Hogeschool presenteerden deze dag hun eindwerk. Het gaat om originele en innovatieve concepten met een technologische inslag.

Beste Food Technologist

‘Cloud 9’ van Mariëlle van Maren, Martijn Jacobs, Thomas Bosson en Stacey de Graaf: een bruisende cocktail op basis van paprikasap.

Beste Food Designer

‘Souschef’ van Nanda de Beer (foto): kant- en klare groentecomponenten waarbij verse groenten op lage temperatuur zijn voorgegaard.

Beste Food Packager

‘MIKS’ van Pleun van den Oever: een originele vriesverse smoothie.

Beste Food Marketeer

‘Nummertje’ van Thomas van Kempen: een nieuwe formule voor Aziatisch eten.

Publieksprijs

‘Dutchpot’ van Stefan Rustenburg: een kant-en-klare Nederlandse maaltijd in blik voor studenten met examenstress.

4 awards werden toegekend door een vakjury, bestaande uit HAS-lectoren Roger Engelberts, Herman Peppelenbos, Annet Roodenburg, Harry van Delft en het lid College van Bestuur Frederike Praasterink.

De 750 bezoekers (docenten, studenten en professionals uit de food-branche) konden stemmen voor de publieksprijs.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
11 foodbedrijven in KVK Innovatie Top 100

11 foodbedrijven in KVK Innovatie Top 100

De Kamer van Koophandel heeft de Innovatie Top 100 bekendgemaakt: een lijst van de 100 meeste innovatie bedrijven van Nederland in 2022. In de lijst staan 11 bedrijven uit de food- en agrisector, waaronder Koppert Cress met Nederlandse vanille en Karma Kebab met 100% plantaardige kebab.

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. De producent vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.