Partners voor herformulering gezocht

15 augustus 2014

Bedrijven die een gezondere samenstelling van hun producten willen bereiken (minder vet, zout en suiker), kunnen zich aansluiten bij het PPS-project ‘Reformulation@ease.

Het publiek-private samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research onderzoekt de reductie van suiker en vet, het verbeteren van de vetzuursamenstelling en de verrijking van eiwit in producten.

Het sluit aan bij het convenant ‘verbetering productsamenstelling’ dat begin dit jaar door vertegenwoordigers uit de levensmiddelensector en het ministerie van WVS is ondertekend.

Helpen bij herformulering

Reformulation@ease wil foodbedrijven helpen bij het sneller en efficiënter verminderen van ongezonde componenten (zout, suiker of vet) of het verrijken met gezondere componenten (als plantaardige eiwitten), terwijl de smaak en kwaliteit van de voedingsmiddelen behouden blijven.

Onderzoekers van Food & Biobased kijken samen met de partners naar het effect van verandering in de productsamenstelling op de smaak- en kwaliteitsbeleving van consumenten.

Ook wordt onderzocht welke externe factoren zoals communicatie en verpakkingen de acceptatie van consumenten voor deze producten beïnvloeden.

De generieke informatie die uit het project komt, wordt onderling gedeeld, om zo succesvolle marktintroducties te krijgen.

Ruimte voor meer partners

Sinds de zomer nemen 10 bedrijven uit de retail, voedingsmiddelen- en ingrediëntenindustrie deel aan het project. Er is nog ruimte voor meer bedrijven als partner in dit project.

Aanmelden is mogelijk tot 29 augustus 2014. De nieuwe voorstellen voor publiek-private samenwerkingen (PPS) worden op 12 september ingediend binnen de topsector Agri&Food. Na goedkeuring loopt het project van 2015 tot 2018.

Meer info (pdf)

Lees ook:

NVWA: zoutgehalte soms lager dan op etiket staat (28 juli 2014)

‘Door aandacht voor suiker verslapt aandacht voor vet’ (15 juli 2014)

Schippers en industrie tekenen Akkoord Verbetering Productsamenstelling (23 januari 2014)

 

Altijd op de hoogte blijven?