PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

triangle-1710880_1280

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie.

De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Toch zijn de omstandigheden volgens het PBL niet optimaal voor de ontwikkeling en omarming van nieuwe, duurzame technologieën. Vooral baanbrekende innovaties blijven volgens het planbureau vaak op de plank liggen.

Barrières voor eco-innovaties

Waarom vinden eco-innovaties zo moeilijk toepassing in de markt? In de eerste plaats is het lastig om voldoende financiering te krijgen voor implementatie van dit soort innovaties. Het duurt vaak langer om investeringen in eco-innovaties terug te verdienen dan het geval is bij andere innovaties. Innovaties op het gebied van duurzaamheid ondervinden dan ook oneerlijke concurrentie van andere innovaties waarbij investeringen sneller worden terugverdiend. Om deze barrière weg te nemen stelt het PBL voor dat de overheid geld beschikbaar maakt om eco-innovaties te stimuleren door de onderzoekskosten ervan voor bedrijven te verlagen.

Bovendien is de marktvraag naar duurzame innovaties volgens het PBL lang niet sterk genoeg om voor een gezond innovatieklimaat te zorgen. Die vraag is in veel sectoren afhankelijk van het milieubeleid van de overheid. Bij een scherper beleid zouden bedrijven meer behoefte hebben aan eco-innovaties om aan de strenge eisen te voldoen.

Lees ook
Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

De Nederlandse impact-investeerder Invest-NL en startupaccelerator StartLife kondigden vandaag, 11 oktober een strategisch partnerschap aan. Gezamenlijk willen de partijen de ontwikkeling en snelle groei bevorderen van startups en scale-ups die de transitie naar een duurzaam en klimaatneutraal voedselsysteem ondersteunen.

11 foodbedrijven in KVK Innovatie Top 100

11 foodbedrijven in KVK Innovatie Top 100

De Kamer van Koophandel heeft de Innovatie Top 100 bekendgemaakt: een lijst van de 100 meeste innovatie bedrijven van Nederland in 2022. In de lijst staan 11 bedrijven uit de food- en agrisector, waaronder Koppert Cress met Nederlandse vanille en Karma Kebab met 100% plantaardige kebab.

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren