PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'
Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie.
De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Toch zijn de omstandigheden volgens het PBL niet optimaal voor de ontwikkeling en omarming van nieuwe, duurzame technologieën. Vooral baanbrekende innovaties blijven volgens het planbureau vaak op de plank liggen.
Barrières voor eco-innovaties
Waarom vinden eco-innovaties zo moeilijk toepassing in de markt? In de eerste plaats is het lastig om voldoende financiering te krijgen voor implementatie van dit soort innovaties. Het duurt vaak langer om investeringen in eco-innovaties terug te verdienen dan het geval is bij andere innovaties. Innovaties op het gebied van duurzaamheid ondervinden dan ook oneerlijke concurrentie van andere innovaties waarbij investeringen sneller worden terugverdiend. Om deze barrière weg te nemen stelt het PBL voor dat de overheid geld beschikbaar maakt om eco-innovaties te stimuleren door de onderzoekskosten ervan voor bedrijven te verlagen.
Bovendien is de marktvraag naar duurzame innovaties volgens het PBL lang niet sterk genoeg om voor een gezond innovatieklimaat te zorgen. Die vraag is in veel sectoren afhankelijk van het milieubeleid van de overheid. Bij een scherper beleid zouden bedrijven meer behoefte hebben aan eco-innovaties om aan de strenge eisen te voldoen.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten
Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.