PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

triangle-1710880_1280

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie.

De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Toch zijn de omstandigheden volgens het PBL niet optimaal voor de ontwikkeling en omarming van nieuwe, duurzame technologieën. Vooral baanbrekende innovaties blijven volgens het planbureau vaak op de plank liggen.

Barrières voor eco-innovaties

Waarom vinden eco-innovaties zo moeilijk toepassing in de markt? In de eerste plaats is het lastig om voldoende financiering te krijgen voor implementatie van dit soort innovaties. Het duurt vaak langer om investeringen in eco-innovaties terug te verdienen dan het geval is bij andere innovaties. Innovaties op het gebied van duurzaamheid ondervinden dan ook oneerlijke concurrentie van andere innovaties waarbij investeringen sneller worden terugverdiend. Om deze barrière weg te nemen stelt het PBL voor dat de overheid geld beschikbaar maakt om eco-innovaties te stimuleren door de onderzoekskosten ervan voor bedrijven te verlagen.

Bovendien is de marktvraag naar duurzame innovaties volgens het PBL lang niet sterk genoeg om voor een gezond innovatieklimaat te zorgen. Die vraag is in veel sectoren afhankelijk van het milieubeleid van de overheid. Bij een scherper beleid zouden bedrijven meer behoefte hebben aan eco-innovaties om aan de strenge eisen te voldoen.

Lees ook
Processing en innovatie

Processing en innovatie

Column - Henk Jan van Lent

HAS Hogeschool studenten winnen Bunzl Packaton 2022 met verpakkingsconcept voor donuts

HAS Hogeschool studenten winnen Bunzl Packaton 2022 met verpakkingsconcept voor donuts

De jaarlijkse Bunzl Packaton voor de tweedejaars studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch vond 23 februari plaats. Studenten Hanneke, Britt en Wendy wonnen de Bunzl Packaton met hun verpakkingsconcept ‘Look at my donut’.

Koffiefrisdrank ‘Bakkie Bruis’ wint Dutch Food Week KickStartShow 2022

Koffiefrisdrank ‘Bakkie Bruis’ wint Dutch Food Week KickStartShow 2022

Afgelopen week zijn de prijzen voor de Dutch Food Week KickStartShow uitgereikt. Op de eerste plaats staat HAS-student Pablo Schultz, die met zijn startup Bakkie Bruis een koffiefrisdrank introduceert.