PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

EVMI_Pepsico_SodaStream

Frisdrankenfabrikant PepsiCo heeft $3,2 miljard (€2,8 miljard) over voor het Israëlische bedrijf SodaStream. Met de overname ontsluit PepsiCo een marktsegment waar het bedrijf nog niet actief was: dranken voor thuis.

Door Cécile Janssen - Foodlog

SodaStream maakt apparaten om thuis van gewoon kraanwater bruiswater te maken door er CO2 in te injecteren. Aan het bruiswater kun je vervolgens naar eigen wens smaakjes of siropen toevoegen. Let wel, nádat je het water van zijn bubbels hebt voorzien, weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Een poging om van witte wijn 'prosecco' te maken, ontaardde in een wijnballet. Ook met andere dranken, zoals koffie en tomatensap, liep het niet goed af, beschreef Jeroen Thijssen in een hilarisch stuk op Trouw.

PepsiCo betaalt $144 per aandeel, een premie van 32% boven de gemiddelde koers van de afgelopen maand, schrijft De Tijd. Met de overname zet PepsiCo een belangrijke stap op de weg naar minder suikerhoudende dranken - de consumptie van suikerhoudend fris daalt al jaren - én ontsluit het bedrijf een nieuw consumentensegment: "We worden actief in een bedrijfstak, dranken voor thuis, waar we nog niet actief zijn," vertelde financieel topman Hugh Johnston van PepsiCo in een toelichting aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

SodaStream zag zijn omzet de afgelopen 9 kwartalen op rij met dubbele cijfers groeien. Dat is onder meer te danken aan een aantal opvallende reclamecampagnes én de nadruk die het bedrijf legt op het willen terugdringen van de plasticflesjesafvalberg. Frisdrankmerken staan in de publieke opinie juist onder druk vanwege het afval dat zij veroorzaken.

Lees ook
29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN. In een blikje...

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als Nestlé, Unilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is. Loop is een...