Personalia augustus 2018: wie ging waar naartoe?

EVMI_Personalia

De voedingsmiddelenindustrie is volop in beweging. Welke personeelswisselingen waren er in augustus 2018? EVMI zet deze op een rijtje.

PepsiCo

Na 12 jaar vertrekt Indra Nooyi als topvrouw van het Amerikaanse snacks- en frisdrankenconcern PepsiCo. Ramon Laguarta volgt haar 3 oktober op. Laguarta werkt al 22 jaar voor PepsiCo in verschillende functies. Nooyi was 24 jaar in dienst van PepsiCo. Ze blijft nog aan als voorzitter tot begin 2019 om de overdracht soepel te laten verlopen.

  • Jan Linders
  • Topman Leo Linders blijft nog maximaal vier jaar aan bij supermarktketen Jan Linders. Hij hoopt dat zijn kinderen een prominente rol in het bedrijf krijgen. Over verkoop van het familiebedrijf zegt hij: "Je mag nooit nooit zeggen. Maar dat ligt op geen enkele manier in onze doelstellingen of strategie."
  • EVMI_Ben-Beijens_Coca-Cola-300x168 © Coca-Cola Nederland

Coca-Cola Nederland

Ben Bijnens volgde 1 augustus Richard Schlasberg op als country director van Coca-Cola Nederland. Bijnens was al sinds 2015 country director van België en Luxemburg. Hij leidde samen met zijn team de implementatie van strategische plannen zoals het duurzaamheidsactieplan This is Forward en de verdere uitbreiding van het portfolio met onder andere Fïnley en Fuze Tea.

Plus

Supermarktketen Plus heeft een nieuwe CEO gevonden in de persoon van Duncan Hoy. Hij start 29 oktober en volgt Jan Brouwer op die deze functie tot 1 juli jongstleden vervulde. Hoy bekleedde hiervoor functies bij onder andere Tesco, Jumbo, C1000 enstrategisch adviesbureau McKinsey.

CEFS

Paul Mesters van Suiker Unie is door de Algemene Vergadering van de Europese vereniging van suikerproducenten CEFS benoemd tot nieuwe voorzitter. Hij volgt Johann Marihart op, die 17 jaar voorzitter was. Mesters is sinds juni 2017 CEO van de Nederlandse suikerproducent Suiker Unie. Sinds februari 2018 is Mesters lid van de Raad van Bestuur van CEFS.

EVMI_Fairtrade-original_Vidjai-Jharap-225x300 © Fairtrade Original

Fairtrade Original

Per 3 september 2018 treedt Vidjai Jharap als commercieel directeur toe tot de directie van Fairtrade Original in Culemborg. Samen met algemeen directeur René Bakker gaat hij vorm geven aan de groeiambities van het merk en de organisatie. Jharapvervulde hiervoor verschillende functies bij onder andere de internationale FMCG, Hero, Chiquita en Padifood.

Mérieux NutriSciences

Meike te Giffel gaat vanaf 1 september aan de slag als Managing Director van Mérieux NutriSciences in Nederland. Te Giffel heeft meer dan 20 jaar ervaring in voedselveiligheid en onderzoek op het gebied van voedingsmiddelen en gezondheid in verschillende functies bij NIZO food research. Ze gaat Mérieux NutriSciences leiden in de verdere ontwikkeling als partner voor de industrie op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit.

Dommelsche Bierbrouwerij

Lieselotte Kruf start per 1 september als directeur van de Dommelsche Bierbrouwerij. Ze volgt Olivier Declercq op, die per 1 september start als Europees directeur Logistieke Support bij AB InBev in Leuven. Kruf werkt al negen jaar bij AB InBev, waar Dommelsch onderdeel van is. Ze vervulde verschillende brouwerij- en financiële managementfuncties in Leuven en West-Europa.

Lees ook
AB InBev verkoopt meer bier dan vóór pandemie

AB InBev verkoopt meer bier dan vóór pandemie

De omzet van AB InBev was in het eerste kwartaal van dit jaar hoger van vóór de pandemie, zo maakte de bierbrouwer vandaag bekend.

PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

Na Albert Heijn, Lidl en Jumbo stapt ook PLUS over op kip met het Beter Leven keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen bij PLUS minimaal één ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Dat heeft de supermarktketen laten weten aan Wakker Dier.

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS lanceert ‘Boerentrots van PLUS’ op de vleesafdeling. Met de introductie van het nieuwe versmerk wil supermarktketen laten zien "veel waarde te hechten aan de samenwerking met haar boeren en de keten verder te willen versterken en verduurzamen."