Peruaanse cacaoboeren krijgen eigen chocoladefabriek

cocoa-beans-499970_1920

Chocolatemakers bouwt samen met Peruaanse cacaoboeren een verwerkingsfabriek voor cacao in Peru. De boeren zijn eigenaar van de fabriek en verdienen niet alleen aan hun cacao, maar ook aan de chocolade die ze er zelf van maken.

Bianca van der Ha - Foodlog

Chocolatemakers is een klein Amsterdams bedrijf dat biologische kwaliteitschocolade maakt. De boeren kunnen door de cacao zelf te verwerken een groter deel van de uiteindelijke verkoopsprijs van de chocolade verdienen. Nu leveren ze alleen een goedkope grondstof.

“De fabriek is niet van ons”, zegt Marije Guillaumond van Marketing & Communicatie bij Chocolatemakers. “Wij hebben 30%, de boerencorporatie heeft 70%. Wij helpen hen met kennis en machines. Die machines zijn overigens veel groter dan onze eigen machines in onze nieuwe fabriek in Amsterdam”, vult ze lachend aan.

De Peruaanse fabriek kan jaarlijks cacao verwerken voor 100 miljoen chocoladerepen. De fabriek is vanaf begin 2019 operationeel en produceert een halffabricaat, waarvoor al “redelijk wat afnemers zijn”, aldus Guillaumond. Wellicht worden later in de fabriek ook chocoladerepen gemaakt.

Leefbaar inkomen

Chocolatemakers wil boeren door hun participatie in de fabriek een ‘leefbaar inkomen’ kunnen laten verdienen. Bovendien betaalt Chocolatemakers cacaoboeren meer voor hun cacao dan de prijs op de vrije markt en ook meer dan de Fairtradeprijs, namelijk tussen de $3.700 en $5.000 per 1.000 kg. Fairtrade verhoogt vanaf 1 oktober 2019 de minimumprijs voor cacao van $2.000 naar $2.400 per 1.000 kg. De Fairtrade premie – een extra premie waarover de boeren democratisch beslissen waaraan zij deze besteden, bijvoorbeeld aan bedrijfsontwikkeling of gemeenschapsprojecten – van $200 naar $240. Volgens Chocolatemakers is dat niet genoeg om van te leven.

Lees ook
‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill heeft het chocolademerk Veliche Gourmet, gericht op ambachtelijke afnemers, vorige week gelanceerd in Nederland. Op de Horecava-beurs in Amsterdam presenteerde het bedrijf voor het eerst diens Belgische chocolade aan het Nederlandse publiek. Veliche Gourmet Cargill maakt al langer Belgische chocolade onder het merk. Tot dusver was het beschikbaar...

Arbeidsomstandigheden op plantages met keurmerk nog steeds ondermaats

Arbeidsomstandigheden op plantages met keurmerk nog steeds ondermaats

Ondanks alle keurmerken zijn de arbeidsomstandigheden op veel plantages in Azië, Afrika en Zuid-Amerika nog steeds onder de maat. Volgens onderzoek van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) verschillen de arbeidsomstandigheden van plantages met keurmerk vaak weinig van soortgelijke plantages zonder keurmerk. Weinig verschil Het rapport...