Peruaanse cacaoboeren krijgen eigen chocoladefabriek

cocoa-beans-499970_1920

Chocolatemakers bouwt samen met Peruaanse cacaoboeren een verwerkingsfabriek voor cacao in Peru. De boeren zijn eigenaar van de fabriek en verdienen niet alleen aan hun cacao, maar ook aan de chocolade die ze er zelf van maken.

Bianca van der Ha - Foodlog

Chocolatemakers is een klein Amsterdams bedrijf dat biologische kwaliteitschocolade maakt. De boeren kunnen door de cacao zelf te verwerken een groter deel van de uiteindelijke verkoopsprijs van de chocolade verdienen. Nu leveren ze alleen een goedkope grondstof.

“De fabriek is niet van ons”, zegt Marije Guillaumond van Marketing & Communicatie bij Chocolatemakers. “Wij hebben 30%, de boerencorporatie heeft 70%. Wij helpen hen met kennis en machines. Die machines zijn overigens veel groter dan onze eigen machines in onze nieuwe fabriek in Amsterdam”, vult ze lachend aan.

De Peruaanse fabriek kan jaarlijks cacao verwerken voor 100 miljoen chocoladerepen. De fabriek is vanaf begin 2019 operationeel en produceert een halffabricaat, waarvoor al “redelijk wat afnemers zijn”, aldus Guillaumond. Wellicht worden later in de fabriek ook chocoladerepen gemaakt.

Leefbaar inkomen

Chocolatemakers wil boeren door hun participatie in de fabriek een ‘leefbaar inkomen’ kunnen laten verdienen. Bovendien betaalt Chocolatemakers cacaoboeren meer voor hun cacao dan de prijs op de vrije markt en ook meer dan de Fairtradeprijs, namelijk tussen de $3.700 en $5.000 per 1.000 kg. Fairtrade verhoogt vanaf 1 oktober 2019 de minimumprijs voor cacao van $2.000 naar $2.400 per 1.000 kg. De Fairtrade premie – een extra premie waarover de boeren democratisch beslissen waaraan zij deze besteden, bijvoorbeeld aan bedrijfsontwikkeling of gemeenschapsprojecten – van $200 naar $240. Volgens Chocolatemakers is dat niet genoeg om van te leven.

Lees ook
Grootste chocoladefabrikant breidt uit in Rusland

Grootste chocoladefabrikant breidt uit in Rusland

Chocoladefabrikant Barry Callebaut Group neemt het Russische Inforum over. Inforum produceert chocolade, coatings en vullingen en bedient veel bekende chocolademerken voor de Russische markt. Het bedrag dat Barry Callebaut voor de overname betaalde is niet bekend gemaakt. Barry Callebaut Barry Callebaut, ontstaan uit een fusie van het Belgische Callebaut...

Na 16 jaar is de strijd om KitKats ‘vier vingers’ nog niet voorbij

Na 16 jaar is de strijd om KitKats ‘vier vingers’ nog niet voorbij

Na 16 jaar procederen heeft KitKat nog geen duidelijkheid, schrijft De Standaard. Misschien mogen andere merken hun chocoladereep ook wel in de vorm van ‘vier vingers’ verkopen. Het Europese Hof van Justitie liet woensdag in een hoger beroep-uitspraak blijken dat het er nog niet van overtuigd is dat de vorm van KitKat-repen echt onderscheidend is. In...

Albert Heijn wint voor de zevende keer op rij titel ‘beste chocoladeschap’

Albert Heijn wint voor de zevende keer op rij titel ‘beste chocoladeschap’

Om aan de verlangens van chocoladeliefhebbers te voldoen, breidde Albert Heijn het aanbod aan nieuwe smaken en cacaorijke pure chocolade uit. En dat wierp zijn vruchten af. Albert Heijn heeft - voor de zevende keer op rij - het lekkerste aanbod van chocola, concludeert marktonderzoeksbureau GfK op basis van gegevens van 6.000 huishoudens. Die beoordeelden...