Plan om Europese plantaardige voeding te promoten krijgt geen steun van Europese Commissie

erwt

De aanvraag van de Green Protein Alliance (GPA) voor subsidie om consumptie van lokaal geteelde plantaardige eiwitten te promoten, is niet gehonoreerd door de Europese Commissie. De Europese Commissie kende wel 38,1 miljoen euro steun toe aan de promotie van dierlijke producten. “In het licht van de actualiteiten is het niet honoreren extra wrang”, schrijft de GPA in een persbericht.

Om de promotie van Europese plantaardige voeding te bevorderen, diende de GPA het SuperlEgUme-plan in. Dat plan richt zich op het stimuleren van in Europa geteelde eiwitrijke gewassen, waarbij het vergroten van de consumptie van plantaardige eiwitten centraal staat. Het voorstel kreeg een score van 71, ruim boven de vereiste score van 60, maar werd niet gehonoreerd.

PJ Beers, voorzitter van de GPA: “We moeten meer eiwit-zelfvoorzienend worden. De ‘laatste kans voor het klimaat’-boodschap van het IPCC is het zetje dat we nodig hadden om naar buiten te treden met deze belangrijke boodschap: nu meer dan ooit voelen we de urgentie én kans om meer plantaardige eiwitconsumptie te verbinden met lokale eiwitproductie.”

Lat moet hoger

De GPA acht het noodzakelijk dat er verandering komt in de huidige situatie waarin (Europese) subsidie-instrumenten niet toereikend zijn voor de realisatie van de Europese Farm to Fork stategie. Jeroen Willemsen, oprichter van de GPA: “Nu plantaardig in allerhande vormen een vaste plek in het schap heeft veroverd, moet de lat hoger: de benodigde eiwitrijke grondstoffen van zo dichtbij als mogelijk halen. Juist Europese, liever nog Nederlandse boeren, moeten kunnen profiteren van de groeiende vraag.”

Ondanks de afwijzing is de vereniging gestart met het uitvoeren van haar plannen, zoals de retailpilots, waarmee de effecten van gedragsinterventies en ondersteunende (promotie-)activiteiten in de winkel worden getest. Daarnaast optimaliseert de GPA Eiweet: een tool waarmee supermarkten de eiwitverhouding plantaardig/dierlijk in hun aanbod en verkoop kunnen monitoren.

Bron: Persbericht

Thema's
Lees ook
Novish ziet kansen op de markt voor plantaardige vis

Novish ziet kansen op de markt voor plantaardige vis

Is er een markt voor plantaardige vis? Maiko van der Meer lanceerde twee jaar geleden met twee collega’s Novish, het eerste volledig plantaardige visbedrijf van Europa. Tijdens Food Technology vertelt hij over de ontwikkeling van visvervangers en de lessen die hij daar in de afgelopen twee jaar van leerde.

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.

DSM brengt dit jaar nieuw eiwit van canolazaden op de markt

DSM brengt dit jaar nieuw eiwit van canolazaden op de markt

Tijdens het evenement Food Technology vertelt Maartje Franse van DSM tijdens het Kennisplatform Labmanagers over de ontwikkeling van een nieuw eiwit: CanolaPro, gemaakt van canolazade