PlanetProof zuivel krijgt maar één kievit van de Vogelbescherming

kievit-pixabay

Met welke van die nieuwe, duurzame Nederlandse zuivelproducten zijn boerenlandvogels, zoals kievit, grutto en boerenzwaluw, het meest geholpen? De Vogelbescherming geeft antwoord met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer

De natuurbeschermingsorganisatie vergeleek verschillende producten met elkaar en kende minimaal één en maximaal vijf kieviten toe. Weerribben Zuivel, Zuiver Zuivel en Red de Rijke Weide Kaas krijgen de maximale score van vijf kieviten. 

Het keurmerk PlanetProof, gevoerd door onder andere de topzuivellijn van FrieslandCampina, komt er bekaaid vanaf met maar 1 kievit. De Dierenbeschermingsmelk met 1-ster van Jumbo scoort 2 kieviten. 

De Vogelbescherming deelde de kievitsymbolen uit op basis van vijf criteria: aandeel kruidenrijk grasland, niet maaien tijdens het broedseizoen, vernatting van grasland, streekeigen landschapselementen, zoals sloten en knotwilgen en broedgelegenheden.

Bron: Foodlog

Lees ook
Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...