‘Plantaardig als nieuwe normaal moet in regeerakkoord’

plantaardig-vleesvervanger-eiwittransitie-pixabay

Foto: Pixabay

Als het aan de Transitiecoalitie Voedsel ligt, krijgt informateur Mariëtte Hamer er een opdracht bij. Zij ontving vandaag een open brief met een oproep om "plantaardig het nieuwe normaal te maken", door onder meer een milieuheffing op vlees op te nemen in een nieuw regeerakkoord en de heffingsopbrengst te gebruiken voor een lagere btw op groenten en fruit en compensaties voor boeren en lage inkomens.

Ook moet het nieuwe kabinet in het aankomende regeerakkoord vastleggen dat supermarkten en de voedingsindustrie evenveel reclame moeten maken voor plantaardige producten als voor vleesproducten én dat het aanbod van supermarkten, cateraars en horeca in 2025 voor minimaal de helft bestaat uit plantaardig voedsel, aldus Het Financieele Dagblad.

De Transitiecoalitie is een samenwerkingsverband van zo'n 200 personen, bedrijven en instellingen. De open brief is ondertekend door meer dan 50 vertegenwoordigers uit de wetenschap, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

De oproep komt niet uit de lucht vallen. Volgens de TAPP Coalitie, ook aangesloten bij de Transitiecoalitie, zou uit onderzoek blijken dat 52 tot 63% van de Nederlanders voorstander is van een milieuheffing op vlees. De ondertekenaars van de oproep sluiten zich in één moeite door ook aan bij recente oproepen voor een suikertaks, verlaging van de btw op gezond eten en een verbod op reclame voor ongezond voedsel.

Foodlog

Lees ook
Markt plantaardige visvervangers groeit

Markt plantaardige visvervangers groeit

De markt voor plantaardige visvangers zit in de lift. Vergeleken met vleesvervangers is deze nog klein, maar de markt is in opkomst. De verwachting is dat deze markt de komende jaren verder gaat groeien.

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Vegan Zeastar in de schappen van de Duitse supermarkt

Vegan Zeastar in de schappen van de Duitse supermarkt

De Duitse supermarktketen Globus neemt de plantaardige visproducten van Vegan Zeastar op in het assortiment. Dat laat producent Vegan Finest Foods weten met een persbericht.