Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

melk vegan

Beeld: Melanie Rodriguez via Pixabay

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro

Het aandeel van haver ten opzichte van andere plantaardige ingrediënten voor melk, zoals soja, amandel of rijst, steeg van 9% in 2017 naar 34% in 2020. Daardoor is niet meer soja, maar haver het meest gebruikte ingrediënt in plantaardige zuiveldranken. Dit komt mede door de groeiende populariteit van het Zweedse merk Oatly.

Soja, amandel, rijst en kokos bleven door de jaren heen ongeveer even populair of stegen licht. Bij elkaar opgeteld zorgt dat voor 31% meer supermarktverkoop van plantaardige melk in 2020. De verkoop van dierlijke melk nam veel minder toe, namelijk met 7%. Het totale aandeel plantaardige melkvarianten groeide daardoor van 11% naar 13%.

Plantaardige yoghurt

In de plantaardige melkcategorie wordt volop geïnnoveerd, waarbij vaak gericht wordt op de twee belangrijkste aankoopfactoren voor consumenten: gezondheid en smaak. ABN Amro noemt bijvoorbeeld Impossible Foods als innoverend voorloper. Het Amerikaanse bedrijf werkt aan synthetische melk die in smaak en textuur moet gaan lijken op dierlijke melk. Daarnaast kijken bedrijven naar ingrediënten zoals pistache en hennep en wordt er volop gezocht naar goede plantaardige alternatieven voor yoghurt, kaas en kwark. Het aandeel van deze alternatieve zuivelproducten in het totale zuivelaanbod is nu nog relatief laag.

De innovatie en toenemende vraag vanuit de consument laat zien dat er groeipotentieel zit in zulke producten. In 2019 steeg de verkoop van plantaardige kwark volgens marktonderzoekbureau IRI met bijna 50% en in 2020 zelfs met bijna 70%, aldus ABN Amro. Soja is nog steeds het meest gebruikte ingrediënt voor plantaardige yoghurt, kwark en desserts, maar haver is ook hier met een opmars bezig.

Innovatie en investeerders

Doordat consumenten vaker veganistisch willen eten en drinken, is er ook vanuit investeerders veel aandacht voor de producenten van plantaardige zuivel. Daardoor kan er veel geïnnoveerd worden en neemt het aanbod toe. Consumenten zijn bovendien bereid nieuwe plantaardige zuivelproducten te proberen en ook reclame- en marketinginspanningen dragen bij aan de groei van het segment.

Lees ook
Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Consumenten willen graag dat hun eten duurzaam verpakt is, maar wanneer een wikkel om een product precies duurzaam is, weet men niet altijd. Dat blijkt uit het Duurzaam verpakken-rapport van ABN Amro.