Plastic Pact geëxporteerd naar Europa

Het Plastic Pact, dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin 2019 met tientallen bedrijven sloot, breidt zich uit naar Europa. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven lanceerde vorige week het Europees Plastics Pact, getekend door 80 partijen die zich committeren aan een reeks doelstellingen gericht op het verminderen en recyclen van plastic.

15 Europese landen hebben het pact ondertekend, samen met 66 bedrijven en organisaties. Bedrijven als Unilever, Nestlé en FrieslandCampina hebben zich bij het initiatief aangesloten. De deelnemers spreken af alle plastic verpakkingen volledig recyclebaar te maken voor 2025. Ook moet 20% minder onnodig en fossiel plastic worden gebruikt, moet tenminste 30% van de nieuwe verpakkingen uit gerecycled plastic bestaan, en moet de capaciteit van inzameling, sortering en recycling met 25% verhoogd worden. Opvallend is het ontbreken van de meest ambitieuze doelstelling uit het Nederlandse Plastic Pact: 70% van al het wegwerpplastic daadwerkelijk recyclen zonder kwaliteitsverlies.

Kritiek

Net als bij de Nederlandse invoering van het pact in 2019, stuit ook het Europese Plastic Pact direct op kritiek. Verschillende milieuorganisaties wijzen erop dat het zetten van een handtekening een vrij makkelijke manier is om je groene imago op te vijzelen. Het pact is volgens hen te vrijblijvend, en biedt geen enkele garantie dat bedrijven er ook echt intensief mee aan de slag gaan. Ook klinkt er kritiek over het feit dat producenten van fossiel plastic, zoals Shell, zich afzijdig houden.

Lees ook
RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

Veel drinkpakjes en de zakjes van bijvoorbeeld Capri Sun zijn, door het laagje aluminium aan de binnenkant, slecht te recyclen. Het consortium RePETitive Packaging is bezig met de realisatie van een nieuw soort drinkverpakking. De herbruikbare pouch bestaat uit alleen PET, en is dus makkelijk te recyclen. Onder de naam RePETitive Packaging heeft Searious...

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als Nestlé, Unilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is. Loop is een...

Plastics recycling hoofdthema tijdens verpakkingsbeurs Empack

Plastics recycling hoofdthema tijdens verpakkingsbeurs Empack

Plastic recycling is een van de drie hoofdthema’s tijdens de verpakkingsbeurs Empack. Op woensdag 3 en donderdag 4 april 2019 zal deze beurs plaatsvinden in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. De drie hoofdthema’s van de verpakkingsbeurs Empack zijn Plastic Recycling, Ketensamenwerking en E-packaging. Deze thema’s zijn...