Plastic Pact geëxporteerd naar Europa

Het Plastic Pact, dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin 2019 met tientallen bedrijven sloot, breidt zich uit naar Europa. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven lanceerde vorige week het Europees Plastics Pact, getekend door 80 partijen die zich committeren aan een reeks doelstellingen gericht op het verminderen en recyclen van plastic.

15 Europese landen hebben het pact ondertekend, samen met 66 bedrijven en organisaties. Bedrijven als Unilever, Nestlé en FrieslandCampina hebben zich bij het initiatief aangesloten. De deelnemers spreken af alle plastic verpakkingen volledig recyclebaar te maken voor 2025. Ook moet 20% minder onnodig en fossiel plastic worden gebruikt, moet tenminste 30% van de nieuwe verpakkingen uit gerecycled plastic bestaan, en moet de capaciteit van inzameling, sortering en recycling met 25% verhoogd worden. Opvallend is het ontbreken van de meest ambitieuze doelstelling uit het Nederlandse Plastic Pact: 70% van al het wegwerpplastic daadwerkelijk recyclen zonder kwaliteitsverlies.

Kritiek

Net als bij de Nederlandse invoering van het pact in 2019, stuit ook het Europese Plastic Pact direct op kritiek. Verschillende milieuorganisaties wijzen erop dat het zetten van een handtekening een vrij makkelijke manier is om je groene imago op te vijzelen. Het pact is volgens hen te vrijblijvend, en biedt geen enkele garantie dat bedrijven er ook echt intensief mee aan de slag gaan. Ook klinkt er kritiek over het feit dat producenten van fossiel plastic, zoals Shell, zich afzijdig houden.

Lees ook
KIDV presenteert resultaten onderzoeksprogramma Design for Circularity

KIDV presenteert resultaten onderzoeksprogramma Design for Circularity

Donderdag 17 januari presenteerde het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) samen met het Top Institute Food and Nutrition (TIFN) de resultaten van een ambitieus vierjarig onderzoeksprogramma. Het doel: antwoorden vinden op een breed scala aan kwesties en vragen in de verpakkingsketen op het gebied van duurzaamheid. Het onderzoek, dat...

Coca-Cola investeert in recycling-techniek van Ioniqa

Coca-Cola investeert in recycling-techniek van Ioniqa

Coca-Cola verstrekt een lening aan het Nederlandse Ioniqa Technologies voor de ontwikkeling van hun technologie waarmee hoogwaardig gerecycled plastic kan worden gemaakt uit moeilijk recyclebaar PET-afval. Coca-Cola hoopt hiermee de ontwikkeling te versnellen en hoogwaardig PET te verkrijgen uit gerecycled materiaal. Ioniqa heeft een eigen recyclingtechnologie...

Dit doen de drie grootste zwerfvuilmerken aan het plasticprobleem

Dit doen de drie grootste zwerfvuilmerken aan het plasticprobleem

Uit cijfers van Break Free From Plastic bleek dit jaar dat de bedrijven Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé het grootste aandeel hadden in het plastic zwerfafval in Europa. Juist die merken hebben begin dit jaar nieuwe ambities gesteld om het recyclen van hun plastic verpakkingen te bevorderen. Zijn ze echt bereid die vervuiling aan te pakken, of hebben...