Plastics recycling hoofdthema tijdens verpakkingsbeurs Empack

Empack

Plastic recycling is een van de drie hoofdthema’s tijdens de verpakkingsbeurs Empack. Op woensdag 3 en donderdag 4 april 2019 zal deze beurs plaatsvinden in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.

De drie hoofdthema’s van de verpakkingsbeurs Empack zijn Plastic Recycling, Ketensamenwerking en E-packaging. Deze thema’s zijn met elkaar verbonden door het onderwerp duurzaamheid. Vooral het gebruik van recyclebaar plastic is een hot topic op dit moment; grote A-merk fabrikanten zoeken nieuwe samenwerkingen met innovators om het gebruik van plastic te reduceren, te hergebruiken of recyclen.

Miniconferentie

Tijdens Empack wordt een miniconferentie gehouden met als thema ‘Gerecycled plastic voor voedselcontactmaterialen’. In samenwerking met de NRK (de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie) wordt de recycling van plastic uitvoerig besproken. Vier experts zullen de laatste ontwikkelingen delen op het gebied van recycleerbare materialen die ingezet kunnen worden voor verpakkingen in de voedingsindustrie.

Tijdens de inhoudelijke conferentie en de aansluitende paneldiscussie worden onder andere antwoorden gegeven op de volgende vragen: Welke wetgevingen komen kijken bij het gebruik van gerecycleerd plastic? Waar dien je rekening mee te houden bij het testen van deze materialen? En is het nog altijd voedselveilig wanneer gerecycleerd plastic wordt ingezet in de voedingsindustrie?

Verpakken, logistiek, distributie en automatisering

Empack wordt tegelijkertijd gehouden met de vakbeurzen Automation en Logistics & Distribution. Zo komen verpakken, logistiek, distributie en automatisering samen onder één dak. Voor de overzichtelijkheid heeft Empack routes gemaakt om relevante exposanten snel en makkelijk te vinden; zo kun je de food route, e-commerce route, circulaire route, of de tech route volgen. Naar verwachting zullen er 320 exposanten en 6500 bezoekers aanwezig zijn.

Lees ook
Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Vanaf komende week liggen diverse agf-producten zonder plastic verpakking in de schappen bij Albert Heijn. De supermarktketen doet een test van vijf weken om te zien wat er gebeurt met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten. Albert Heijn maakt in ruim 100 winkels al gebruik van de ‘dry misting’ techniek: een verneveling waardoor...

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation. Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes...

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla Foods presenteerde zijn meest ambitieuze doelen tot nu toe: reductie van broeikasgassen met 30% in de komende tien jaar, en klimaat neutrale zuivel in 2050. Arla wil zijn leidende positie als internationale landbouwcoöperatie benutten om de overstap naar duurzame zuivel versnellen. ‘We werken al jaren aan duurzame landbouw, maar we...