Plus opnieuw Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus is voor het derde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Plus behaalde met een gemiddelde van 7,58 de koppositie in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine.

Het onderzoek

Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid. Bijna zesduizend consumenten nemen deel aan het onderzoek. Er zijn zes onderzochte criteria: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers. Het juryrapport zegt: “Vorig jaar werd Plus al een échte allrounder genoemd, omdat de keten in alle onderzochte thema’s in de top vijf stond. Dit jaar pakt de supermarkt voor alle onderdelen een podiumplaats. Voor vier van de zes thema’s behaalt de supermarkt zelfs de eerste plaats: gezondheid, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers.”

Goed en verantwoord

Eric Leebeek, commercieel directeur en voorzitter van het Greenteam bij Plus: “Als organisatie staan we samen met onze ondernemers en medewerkers midden in de samenleving en zijn we zeer betrokken bij alles wat er in de buurt gebeurt. We bieden een goed, lekker en uitgebreid verantwoord assortiment. En daar blijft het niet bij! Zo sponsoren we allerlei plaatselijke initiatieven, maken we de verpakkingen van onze huismerkproducten kindermarketingvrij en hebben we medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in bijna al onze winkels in dienst. Bovendien bezorgen veel ondernemers met elektrische en hybride bezorgwagens en hebben we ervoor gezorgd dat al onze 261 supermarkten klimaatneutraal zijn. Daar zijn we supertrots op. En we gaan door, want er zijn nog tal van verantwoorde stappen te zetten. In 2017 onder andere met veel aandacht voor biologisch.”

Lees ook:

Omzet duurzaam sterk in de lift (24 oktober 2016)

 
Lees ook
Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vorige week heeft Vegan Fresco haar deuren geopend. De nieuwe supermarkt in Amsterdam biedt een volledig veganisttisch assortiment aan.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".