Plus pakt kinderverpakking aan

Plus gaat bij zo’n veertig verpakkingen van huismerkproducten de vrolijke cartoonfiguurtjes verwijderen. Het bedrijf maakt als eerste retailer werk van het voorkomen van kindermarketing op ongezonde producten.

De verpakkingen van met name snoep, chips, drinkyoghurt en ontbijtgranen zullen worden aangepast. Het gaat om de vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters op verpakkingen die specifiek kinderen aanspreken, terwijl de producten niet passen binnen de Schijf van Vijf.

‘Schokkend’

De retailketen kondigde de stap aan, omdat het de promotie van ongezonde voedingsmiddelen als een belangrijke oorzaak van overgewicht onder kinderen ziet. De retailer noemt het daarbij ‘schokkend’ dat één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft.

Op dit moment inventariseert Plus welke verpakkingen neutraler gemaakt moeten worden, meldt Levensmiddelenkrant. Het gaat onder meer om Chip sticks, honing ringos en aardbeien drinkyoghurt. Daarnaast wil Plus gezondere producten aantrekkelijk maken voor kinderen.

Bovendien gaat Plus haar leveranciers aanmoedigen om ook hun verpakkingen aan te passen, zodat kinderen vaker zullen kiezen voor ‘vrolijke gezonde tussendoortjes’. De supermarktorganisatie spreekt nog niet van verplichten.

Regels overtreden

Eerder dit jaar hadden zestien retailers, waaronder Plus, en zeven fabrikanten de reclameregels voor kindermarketing overtreden. In jeugdblad Tjsakka van deze ketens werd geadverteerd met producten die meer suiker of vet bevatten dan volgens de reclameregels is toegestaan voor kinderen tussen de zeven en dertien jaar.

De Alliantie Stop Kindermarketing pleit al langer voor het dichten van de huidige regels voor kindermarketing. De organisatie stelt dat zelfregulering niet werkt en dat de voedingskundige criteria die de industrie heeft geformuleerd, te ruim zijn.

Lees ook:

Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren