PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

kip_scharrelen_pixabay

Foto: Nicky Pe (Pixabay)

Na Albert Heijn, Lidl en Jumbo stapt ook PLUS over op kip met het Beter Leven keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen bij PLUS minimaal één ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Dat heeft de supermarktketen laten weten aan Wakker Dier.

"Dierenwelzijn en het verder verduurzamen voor het kipassortiment zijn belangrijk voor PLUS", staat er te lezen op de website van de supermarktketen. Daarom introduceerde PLUS in 2016 de diervriendelijkere Nieuwe PLUS kip en breidde het assortiment uit met 1 ster Beter Leven en biologische kip. Momenteel heeft  volgens PLUS 27 procent van de verkochte verse kip het Beter Leven keurmerk.

Voor de overstap naar kip met minimaal 1 ster Beter Leven werkt PLUS samen met Plukon Food Group. Het betekent voor de kippen meer ruimte in de stal, een overdekte uitloop en verrijking van de stal met bijvoorbeeld strobalen om natuurlijk gedrag te vertonen. Alle kippen zijn afkomstig van Nederlandse pluimveebedrijven.

PLUS is na Albert Heijn, Lidl en Jumbo de vierde grote supermarkt die deze stap zet. En dat is goed nieuws, vindt Wakker Dier. "Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus hebben gezamenlijk een marktaandeel van 74 procent. Een forse meerderheid van de supermarktkip is dus al verzekerd van een Beter Leven keurmerk."

 

Lees ook
Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion introduceert een virtuele koebril om medewerkers op te leiden en de inrichting van stallen te optimaliseren. Deze koebril moet de wereld begrijpelijker maken voor dierenwelzijnsmaatregelen.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.