Plus verkoopt soep en saus van reststromen

Plus Supermarkten gaan tomatensoep en tomatensaus verkopen op basis van reststromen tomaten en uien van de retailer. De producten van het nieuwe merk Overlekker zijn vanaf 1 mei 2015 verkrijgbaar in 13 Plus-vestigingen.

Plus werkt daarvoor samen met Hutten en Wageningen UR. Doel is voedselverspilling tegengaan. Er wordt vier maanden proefgedraaid.  Zowel de soep als de saus komt voor een introductieprijs van 0,99 euro in de winkel te staan. Bij succes zet de supermarkt de verkoop van het nieuwe merk voort.

Wageningen UR Food & Biobased doet al enkele jaren onderzoek naar oplossingen om voedselverspilling te verminderen en krijgt daarbij ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken. In het Food2Food-project is in samenwerking met Plusen Hutten onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor hergebruik van voedsel binnen PlusSupermarkten. De totale derving bestaat voor het grootste deel uit verse artikelen.

Aparte productieruimte

Consumenten zijn minder geneigd om tomaten of uien aan te schaffen, die bijvoorbeeld een lichte beschadiging hebben of niet meer in een verpakking zitten. Toch zijn deze tomaten nog van hoge kwaliteit en zelfs extra gerijpt. Dit is ideaal voor verwerking in soepen of sauzen.

In opdracht van Plus verwerkt Hutten de tomaten en uien tot tomatensoep en tomatensaus. Voor deze proef heeft Hutten een aparte productieruimte ingericht, waar de koks alleen de producten voor Overlekker bereiden. De soep en de saus bestaan voor minimaal twee derde uit tomaten en uien. Verder voegen de koks huisgemaakte bouillon, knoflook, wortel, knolselderij, water, specerijen en verse kruiden toe.

Lees ook:

Lees ook
Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko – onderdeel van Royal Cosun – opent een fabriek voor diepvriesfrites en aardappelproducten in Poperinge, in het Belgische West-Vlaanderen. Met deze nieuwe fabriek wordt een belangrijke stap gezet bij de uitvoering van de Cosun strategie Unlock 25, die onder andere inzet op winstgevende groei in aardappelproducten. In de fabriek worden wekelijks...

België lanceert open call Circulaire Voedselketen

België lanceert open call Circulaire Voedselketen

Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2025 30% van de voedselverspilling te voorkomen of om deze te verwerken tot hoogwaardigere voedselproducten of veevoer. Eén van de manieren waarop Vlaanderen dit wil bereiken is door het bevorderen van de circulaire voedselketen.

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Een goed gevulde koelkast is fors duurder dan een jaar geleden. We zoeken naar manieren om geld te besparen, zoals slimmer inkopen doen en het tegengaan van voedselverspilling. Toch gooit maar liefst driekwart van de Nederlanders (76%) nog wel eens voedsel weg, blijkt uit onderzoek* van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Eén op de drie (38%) weet daarbij...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren