Plus verkoopt soep en saus van reststromen

overlekker-soep

Plus Supermarkten gaan tomatensoep en tomatensaus verkopen op basis van reststromen tomaten en uien van de retailer. De producten van het nieuwe merk Overlekker zijn vanaf 1 mei 2015 verkrijgbaar in 13 Plus-vestigingen.

Plus werkt daarvoor samen met Hutten en Wageningen UR. Doel is voedselverspilling tegengaan. Er wordt vier maanden proefgedraaid.  Zowel de soep als de saus komt voor een introductieprijs van 0,99 euro in de winkel te staan. Bij succes zet de supermarkt de verkoop van het nieuwe merk voort.

Wageningen UR Food & Biobased doet al enkele jaren onderzoek naar oplossingen om voedselverspilling te verminderen en krijgt daarbij ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken. In het Food2Food-project is in samenwerking met Plusen Hutten onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor hergebruik van voedsel binnen PlusSupermarkten. De totale derving bestaat voor het grootste deel uit verse artikelen.

Aparte productieruimte

Consumenten zijn minder geneigd om tomaten of uien aan te schaffen, die bijvoorbeeld een lichte beschadiging hebben of niet meer in een verpakking zitten. Toch zijn deze tomaten nog van hoge kwaliteit en zelfs extra gerijpt. Dit is ideaal voor verwerking in soepen of sauzen.

In opdracht van Plus verwerkt Hutten de tomaten en uien tot tomatensoep en tomatensaus. Voor deze proef heeft Hutten een aparte productieruimte ingericht, waar de koks alleen de producten voor Overlekker bereiden. De soep en de saus bestaan voor minimaal twee derde uit tomaten en uien. Verder voegen de koks huisgemaakte bouillon, knoflook, wortel, knolselderij, water, specerijen en verse kruiden toe.

Lees ook:

Lees ook
Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

De wereldwijde verspilling van voedsel door consumenten is mogelijk twee keer zo groot als tot nu toe werd aangenomen. Dat berekenen onderzoekers van Wageningen Economic Research. Breed gebruikte schattingen houden geen rekening met de effecten van rijkdom op het gedrag van de consument en rijke consumenten verspillen meer voedsel. Organisaties als...

Amerikaans huishouden gooit een derde van het voedsel weg

Amerikaans huishouden gooit een derde van het voedsel weg

Een Amerikaans huishouden gooit gemiddeld een derde van het voedsel ongegeten in de vuilnisbak. Economen schatten de waarde van dit verspilde voedsel op $240 miljard per jaar. Dat kost de bijna 128,6 miljoen Amerikaanse huishoudens ongeveer $1.866 per jaar. Hoe hoger het inkomen, hoe meer voedsel een huishouden verspild. Dat geldt ook voor huishoudens...