Plus voor vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus is voor het vierde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. De supermarkt haalde een gemiddelde score van 7,53 op de negen onderzochte criteria behaalde Plus in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Een aantal van deze criteria waren gezondheid, eerlijke handel, klimaat en lokale betrokkenheid.

Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en werd gehouden onder 5.000 consumenten. Plus krijgt de hoogste waardering voor ‘eerlijke handel’ en ‘beperking voedselverspilling’. Op vrijwel alle andere aspecten staat de supermarktformule in de top 3.

Eric Leebeek, commercieel directeur bij PLUS en voorzitter van het PLUS Greenteam is trots: “Het feit dat consumenten ons opnieuw een hoge score geven op MVO-gebied is een blijk van waardering voor ons werk en dat van de PLUS ondernemers en hun teams."

Gezondheid, eerlijke handel en lokale betrokkenheid

Plus verkoopt onder andere uitsluitend Fairtrade bananen, huismerk koffie en thee, en heeft de ambitie om alle cacao in de huismerkproducten Fairtrade te certificeren. Daarnaast helpt de supermarkt consumenten bewuster kiezen met de vezelmeter bij brood, de caloriemeter bij frisdranken en de suikermeter bij de ontbijtgranen.

Ook was er veel aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling. Plus was betrokken bij de ontwikkeling van de 3de ster Lean & Green. En tot slot alle PLUS supermarkten heel actief in hun directe omgeving. Zo

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat al jaren hoog op de agenda bij PLUS. Het MVO-beleid is onderdeel van de bedrijfsstrategie en geborgd in het PLUS Greenteam. Het Greenteam - bestaande uit managers en medewerkers van verschillende disciplines - bepaalt de koers voor het MVO-beleid en zorgt voor een goede uitvoering daarvan.

Lees ook
Nieuw product IntelligentFood verkleint vis-afvalstroom

Nieuw product IntelligentFood verkleint vis-afvalstroom

In de week van de circulaire economie presenteert IntelligentFood haar nieuwste product: olijfolie met makreel- en palingessence. De duurzame olie wordt gedeeltelijk gemaakt van visreststromen.

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vorige week heeft Vegan Fresco haar deuren geopend. De nieuwe supermarkt in Amsterdam biedt een volledig veganisttisch assortiment aan.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.