Plus voor vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus is voor het vierde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. De supermarkt haalde een gemiddelde score van 7,53 op de negen onderzochte criteria behaalde Plus in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Een aantal van deze criteria waren gezondheid, eerlijke handel, klimaat en lokale betrokkenheid.

Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en werd gehouden onder 5.000 consumenten. Plus krijgt de hoogste waardering voor ‘eerlijke handel’ en ‘beperking voedselverspilling’. Op vrijwel alle andere aspecten staat de supermarktformule in de top 3.

Eric Leebeek, commercieel directeur bij PLUS en voorzitter van het PLUS Greenteam is trots: “Het feit dat consumenten ons opnieuw een hoge score geven op MVO-gebied is een blijk van waardering voor ons werk en dat van de PLUS ondernemers en hun teams."

Gezondheid, eerlijke handel en lokale betrokkenheid

Plus verkoopt onder andere uitsluitend Fairtrade bananen, huismerk koffie en thee, en heeft de ambitie om alle cacao in de huismerkproducten Fairtrade te certificeren. Daarnaast helpt de supermarkt consumenten bewuster kiezen met de vezelmeter bij brood, de caloriemeter bij frisdranken en de suikermeter bij de ontbijtgranen.

Ook was er veel aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling. Plus was betrokken bij de ontwikkeling van de 3de ster Lean & Green. En tot slot alle PLUS supermarkten heel actief in hun directe omgeving. Zo

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat al jaren hoog op de agenda bij PLUS. Het MVO-beleid is onderdeel van de bedrijfsstrategie en geborgd in het PLUS Greenteam. Het Greenteam - bestaande uit managers en medewerkers van verschillende disciplines - bepaalt de koers voor het MVO-beleid en zorgt voor een goede uitvoering daarvan.

Lees ook
Verbindend platform | Voedselverspilling vanaf het begin voorkomen

Verbindend platform | Voedselverspilling vanaf het begin voorkomen

Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel verspild, zo’n 1,3 miljard ton. Alleen in Duitsland is dat jaarlijks ongeveer 12 miljoen ton.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group heeft zich aangesloten als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling. Deze stichting zet zich in tegen voedselverspilling. Ook Zwanenberg Food Group draagt zijn steentje bij door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen.