Plus zet zich in voor verantwoorder ontbijt
Veel Nederlanders kennen het belang van een goed ontbijt, maar het pakt in de praktijk vaak anders uit. Daarom zet Plus zich in voor verantwoord ontbijten. De supermarkt start met een suikermeter voor ontbijtgranen. Ook is de productsamenstelling van een aantal Plus Ontbijtgranen verbeterd en zijn de verpakkingen van Plus Choco Jumpers en Plus Honing Ringos voortaan kindermarketingvrij. Bovendien start Plus een partnership met het Nationaal Schoolontbijt.
Suikermeter
De suikermeter bij de ontbijtgranen geeft aan in welke categorie het ontbijtproduct valt. Blauw staat voor 0-16 gram suiker, geel voor 16,1-22 gram suiker en oranje voor meer dan 22 gram suiker. Zo kunnen consumenten bewustere keuzes maken. Eerder introduceerde Plus al een caloriemeter voor frisdranken en een vezelmeter voor het brood.
Op productniveau vindt ook een aantal veranderingen plaats. Zo is de productsamenstelling van de Plus Krokante muesli’s is verbeterd. Van de verpakkingen van Plus Choco Jumpers en Plus Honing Ringos zijn de vrolijke figuren en letters verdwenen. Plus hoop zo ook de jonge consument te helpen gezonder te kiezen en laten eten.
Partner Nationaal Schoolontbijt
Om het belang van een goed ontbijt verder te promoten is Plus – samen met een aantal andere Superunieleden – partner geworden van het Nationaal Schoolontbijt. Tijdens de week van het Nationaal Schoolontbijt, van 6 tot en met 10 november 2017, ontvangen zo’n 2.800 basisscholen gezonde ontbijtpakketten en lesmateriaal op school om zo ruim 560.000 kinderen bewust te maken van een goed ontbijt. Plus ondersteunde het Schoolontbijt al; met dit partnership rolt de supermarkt deze ondersteuning verder uit in heel Nederland.
Belang van ontbijt
Plus wil het belang van een goed ontbijt benadrukken. Uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van PLUS blijkt dat acht op de tien Nederlanders het belang van een goed ontbijt kennen, maar dat een op de tien de ochtendmaaltijd weleens overslaat. Volgens het Voedingscentrum is een goed ontbijt belangrijk: het zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
PLUS start met verkoop brood van gisteren
Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.
Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken
Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame
Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...