Post-melk-generatie wil liever plantendrank

kan-zonnebloem-melk-pixabay

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct.

Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”

Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.

Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.

Foodlog

Lees ook
Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

McDonald's brengt met ingang van volgend jaar een eigen lijn vleesvervangers onder de naam McPlant. Het eerste vleesvrije product wordt een McPlant-burger, daarna volgen ook plantaardige kipstukjes en ontbijtbroodjes.

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

Ingrediëntenverhandelaar Dutch Protein & Services (DP&S) voldoet als eerste bedrijf wereldwijd aan de Plant-Based Global Standard. Dit betekent dat ingrediënten vrij zijn producten van dierlijke oorsprong en niet in contact zijn geweest met dierlijke producten.