Post-melk-generatie wil liever plantendrank

kan-zonnebloem-melk-pixabay

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct.

Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”

Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.

Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.

Foodlog

Lees ook
Seasogood presenteert plantaardige tonijn in blik

Seasogood presenteert plantaardige tonijn in blik

Seasogood brengt onder de naam Happy Tune plantaardige tonijn in het Nederlandse conservenschap. Er zijn drie varianten: Naturel, Olijfolie en Citroen & zwarte peper.

Overname Vivera door Braziliaans vleesconcern JBS

Overname Vivera door Braziliaans vleesconcern JBS

Het Braziliaanse vleesconcern JBS neemt voor 341 miljoen euro de Nederlandse producent van vleesvervangers Vivera over. De overname omvat ook de drie fabrieken en het R&D centrum van Vivera.

Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.