Post-melk-generatie wil liever plantendrank

kan-zonnebloem-melk-pixabay

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct.

Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”

Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.

Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.

Foodlog

Lees ook
Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!

Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!

Richard de Vries, Commerce & Sales bij Jellice Pioneer Europe Sinds augustus 2018 woedt de Afrikaanse Varkenspest (AVP) in China en omringende landen. Miljoenen varkens worden geruimd. Op dit moment gaat 75% van het Europese varkensvlees en bijproducten naar Azië. De grote exportmarkt, maatschappelijk ongerief en misstanden bij fokkers en...

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research.

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...