Post-melk-generatie wil liever plantendrank

kan-zonnebloem-melk-pixabay

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct.

Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”

Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.

Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.

Foodlog

Lees ook
Microalgen als eiwitbron

Microalgen als eiwitbron

Voedingsmiddelen producent Nestlé gaat samen met het Nederlandse biotechnologieconcern Corbion op algen gebaseerde ingrediënten ontwikkelen voor de voedingsmiddelenindustrie. ‘We zijn micro-algen als een alternatieve bron voor eiwitten en micronutriënten actief aan het verkennen’, aldus Nestlé-CTO Stefan Palzer. Foto:...

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan ZeaStar gaat een jaar na de Nederlandse lancering de internationale markt op. Het afgelopen jaar verhoogde het bedrijf de productie en voegde plantaardige omega 3-olie toe aan de plantaardige sashimi. Vegan ZeaStar gaat deze producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk brengen.

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Willem Cranenbroek heeft sinds kort de leiding over een nieuwe tak van vleesbedrijf Vion: ME-AT. Met het nieuwe initiatief zet Vion voor het eerst stappen op de markt voor vleesvervangers. ‘Ons team zit vol energie en grootse toekomstplannen.’ Cranenbroek heeft in zijn niet al te lange loopbaan al van flink wat managementfuncties geproefd...