'Prijs belangrijker dan duurzaamheid'

1 april 2011

DEN HAAG - 7 op de 10 Nederlanders vindt bij het kopen van een product de prijs belangrijker dan de mate van duurzaamheid.

Toch vinden ze het niet acceptabel dat een lage prijs zorgt voor minder duurzaamheid.

Zo’n 9 op de 10 Nederlanderse consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven zich met duurzaamheid bezighouden.

Dat blijkt uit het Duurzaamheidskompas van MarketResponse en Schuttelaar & Partners.

Consumenten zeggen te weten dat (te) laag geprijsde producten mogelijk tot stand komen door kinderarbeid, intensieve veehouderij of lage lonen voor arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden. Zij vinden deze negatieve gevolgen niet acceptabel.

Leven 'duur genoeg'
Toch kiest 71 procent van de 10 Nederlanders voor het prijsvoordeel bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Belangrijkste reden hiervoor (51 procent) is dat het leven al duur genoeg is. 

Ook is het is bij de aankoop blijkbaar moeilijker voor duurzaamheid te kiezen dan voor prijs. “Met prijs wordt geadverteerd, met duurzaamheid niet”, stelde een respondent.

31 procent van de ondervraagden zegt zelf actief duurzaam bezig te zijn met het eigen consumptiegedrag.

Stijging duurzaam gedrag
Eind 2010 was een daling in duurzaam consumptiegedrag zichtbaar, nu is er weer een lichte toename. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat de grootste dip van de recessie voorbij is.

Bij de uiting van duurzaam consumptiegedrag staat ‘minder vlees eten’ met 'letten op keurmerken' pas op een gedeeld achtste plaats (met 42 procent) nu op de vierde plaats. ‘Zuinig omgaan met energie’ staan bovenaan met 85 procent.

Dit is de zesde meting van het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema’s.

Bekijk een samenvatting van de zesde meting van het Duurzaamheidskompas
(pdf, 23 pagina's)

Lees ook:
'Duurzaamheid niet zo vanzelfsprekend als voedselveiligheid' (14 januari 2011)

Nederlander niet gevoelig voor duurzaam (17 december 2010)

Waarden duurzaamheid anders ervaren (9 december 2010)

Deloitte: duurzaam minder in trek (6 september 2010)

'Fabrikant moet duurzamer worden' (19 februari 2010)

Consument vindt duurzaam te duur (16 oktober 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaamheid
 

Altijd op de hoogte blijven?