Prijsstijging voedingsmiddelen in 10 jaar niet zo hoog geweest

banenen-supermarkt-pixabay

De prijzen van voedingsmiddelen kenden de afgelopen maanden de hoogste stijging in tien jaar, meldt het CBS. Ten opzichte van een jaar eerder waren de voedselprijzen in mei met 3,8% gestegen.

Sinds halverwege 2009 waren er alleen in januari 2013 en september 2017 vergelijkbare stijgingen te zien in de prijzen van voedsel. Vooral vlees en vis werden duurder. In mei waren die producten vijf procent duurder dan een jaar eerder. De prijs voor brood en granen steeg met 3,8% ten opzichte van een jaar eerder. In de afgelopen tien jaar zijn de prijzen van voedingsmiddelen gemiddeld 14,5% gestegen. Dat is iets lager dan de gemiddelde prijsstijging voor goederen en diensten van 16%. Groente en fruit is in tien jaar wel aanzienlijk duurder geworden, bijna twintig procent.

cbs-consumentenprijzen-mei2019

Bron: cbs

BTW

De huidige stijging heeft alles te maken met het verhoogde btw-tarief op voedsel. Zonder het verhoogde tarief zou de prijsstijging op slechts 0,9 procent uitkomen. Nederlanders geven ruim 10% van hun bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Daarvan gaat 25% naar vlees en vis, en 22% naar groente en fruit. 

Lees ook
Voedingsmiddelenindustrie verwacht meer te investeren in 2020

Voedingsmiddelenindustrie verwacht meer te investeren in 2020

Terwijl in de industrie als geheel sprake is van een licht dalende trend, verwacht de voedingsmiddelenindustrie komend jaar juist 17% meer te investeren dan in 2019. Dit meldt het CBS op basis van een enquête onder bedrijven. Voor de industrie als geheel was 2019 een piekjaar wat investeringen betreft. Gemiddeld verwachtten bedrijven 44% meer...

Fabrikanten zoeken de randen op

Fabrikanten zoeken de randen op

Voedingsmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer denkt dat de dreiging voor de voedselveiligheid groeit. “Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel stelt dat er geen verband bestaat tussen prijsdruk en voedselveiligheid. Ik constateer het tegenovergestelde: fabrikanten zoeken de randen op.”

Klimaatbewustzijn consument groeit maar koopgedrag blijft achter

Klimaatbewustzijn consument groeit maar koopgedrag blijft achter

De helft van de Nederlanders is zich bewust van de impact die dagelijkse producten hebben op het klimaat, maar bij slechts een klein deel is de klimaatimpact van een product bepalend bij de keuze in de supermarkt. Dat blijkt uit een enquête van Climate Neutral Group. Ruim de helft van de respondenten van het onderzoek zegt zich zorgen te maken over...