Beeld: Pixabay

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Uitschieters

De consumentenbond kochten bij 15 supermarktketens 125 verschillende producten van A-merken, zoals pindakaas van Calvé en wasmiddel van Ariel en dezelfde producten van het huismerk. Gemiddeld was het verschil 45%. Vooral wasmiddelen en vaatwastabletten schieten daarbovenuit, met soms zelfs een verschil van 80%. Andere producten, zoals houdbare melk, verschilden dan weer nauwelijks van elkaar in prijs. De consumentenbond concludeert dat het verschil elk jaar zo’n 5% groeit. In 2018 scheelde het 36% en in 2019 40%. De consumentenbond verklaart deze trend doordat huismerken in met name de Jumbo en Albert Heijn langzaam opgaan in de nog goedkopere budgetmerken. Daarnaast zijn A-merken vorig jaar duurder geworden.

Bron: Consumentenbond

Altijd op de hoogte blijven?