Prijsverschil tussen A-merk en huismerk groeit weer

8 juli 2015

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkt is opgelopen tot gemiddeld 31 procent. In 2012 en 2014 was dat nog 24 procent.

Het verschil is daarmee weer bijna terug bij het prijsverschil van 30 procent dat de Consumentenbond vond in 2010. Dit blijkt uit een prijspeiling in de Consumentengids van juli/augustus 2015.

Aldi en Lidl

Aldi en Lidl komen weer als goedkoopste uit de bus bij de huismerken. Hun producten zijn 22 tot 24 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. Nettorama is na Lidl en Aldi de goedkoopste supermarkt voor huismerkproducten, MCD en Spar zijn het duurst.

Huismerken zoals Markant en Perfekt, die bij meerdere ketens in het schap staan, verschillen per keten enorm in prijs. Zo zijn de Perfekt producten bij Nettorama 14 tot 16 procent goedkoper dan gemiddeld, terwijl ze bij Poiesz 10 tot 12 procent duurder dan gemiddeld zijn.

Bij de A-merken valt op dat Nettorama de goedkoopste supermarkt is, 8 procent goedkoper dan gemiddeld. De supermarkt neemt daarmee een voorsprong op Dirk en Hoogvliet, met wie in voorgaande jaren de eerste plek werd gedeeld. Spar is veruit de duurste supermarkt voor A-merken.

Achttien ketens

Voor het onderzoek bezocht de Consumentenbond in mei 2015 achttien supermarktketens en stelde de prijzen vast van 200 A-merkartikelen en 100 huismerkartikelen. Per keten werden drie prijspeilingen gedaan. In totaal verzamelde de Consumentenbond ruim 10.000 prijzen. Er is in de prijspeiling alleen gekeken naar de reguliere prijs, niet naar aanbiedingen of de kwaliteit.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?