Prijzen A-merken soms fors gestegen

5 oktober 2016

A-merken zijn in supermarkten de afgelopen 5 jaar gemiddeld 5 procent duurder geworden. Sommige hadden zelfs prijsstijgingen van meer dan 50 procent. Huismerken zijn de afgelopen 5 jaar juist relatief goedkoper geworden, de inflatie meegerekend.

Dat blijkt uit de Prijspeiling Supermarkten 2016 die de Consumentenbond op 20 juli heeft gehouden.

De prijs van een blik Unox-knakworstjes (400 gram) lag bijvoorbeeld 67 procent hoger dan 5 jaar geleden. Voor een fles Spa Rood (anderhalve liter) bedroeg de prijsstijging 61 procent, voor een literpak Chocomel moet 51 procent meer betaald worden en voor een pot Calvépindakaas (350 gram) 50 procent.

Prijsstunts

Bij Coop stegen de prijzen van A-merkproducten met 3 procent het minst en bij Deen (met 10 procent) het meest. Stijgingen komen deels door meer vraag en mislukte oogsten, maar ook omdat supermarkten de A-merken gebruiken voor prijsstunts. Deze stuntacties moeten toch weer worden terugverdiend.

De prijzen van A-merken bij de verschillende retailketens liggen dicht bij elkaar. Jumbo en Vomar zijn 4 à 5 procent goedkoper dan gemiddeld. Spar is zo’n 12 procent duurder dan gemiddeld.

Huismerken

Bij huismerken (private label) zijn de prijsverschillen groter. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst met deze producten. Deze ketens hebben nauwelijks A-merken en moeten het hebben van scherp geprijsde huismerken. Ook bij private label is Spar het duurst (+18 procent).

De Consumentenbond heeft voor het onderzoek op 20 juli de prijzen van 175 A-merken en 100 huismerken genoteerd bij de 15 grootste retailketens. In totaal ging het om 3300 prijzen.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?