Prijzen gezond eten stijgen meer dan prijzen ongezond eten

Fruit

De afgelopen 10 jaar stegen de prijzen van gezonde voedingsmiddelen zoals melk, eieren, fruit en noten met 22 procent. De prijzen van ongezonde levensmiddelen werden gemiddeld 13 procent duurder. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het Voedingscentrum.

Bij de gezonde voedingsmiddelen werd vooral de halfvolle en magere melk duurder. Die prijzen stegen de afgelopen tien jaar met bijna 60 procent. Dit komt volgens het CBS deels door de gestegen prijzen bij de boeren. Ook spelen handelsmarges, loon- en transportkosten een belangrijke rol. Eieren werden 37 procent duurder.

De prijs van fruit steeg met 28 procent sinds 2017. Ook gedroogd fruit en noten werd relatief duurder. De prijzen van verse groente gingen minder snel omhoog, die stegen met 9 procent. Het CBS: "De prijsstijging van groente en fruit is mede afhankelijk van weersinvloeden. Daardoor kunnen oogsten goed of minder goed zijn en dat is van invloed op de prijs die de consument uiteindelijk betaalt."

De prijzen van ongezonde voedingsmiddelen stegen minder. In 2017 waren suiker, snoep en ijs zelfs goedkoper dan in 2007. De prijzen van chips, sauzen en dressings stegen minder hard dan gemiddeld. De prijs van gerookt, gedroogd of gezouten vlees (zoals vleeswaren) steeg wel iets meer.

Bij dranken ziet het CBS dezelfde ontwikkeling. Gezondere dranken als water, koffie en thee hadden een gemiddelde prijsstijging van 30 procent, terwijl de prijzen van ongezondere dranken 21 procent duurder werden. Frisdranken en bier lieten wel een relatief hoge prijsstijging in.

Lees ook
Flexitariër eet nog steeds vlees

Flexitariër eet nog steeds vlees

De afgelopen 10 jaar groeide het aantal flexitariërs in Nederland. Van 14 procent in 2011 naar 43 procent in 2019. De vleesconsumptie laat een ander beeld zien. Nederlanders gingen 2 kilo minder vlees eten.

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).