Producenten groenteconserven willen btw-verlaging

groenteconserven btw

Producenten van groenten in pot en blik hebben via een ingezonden brief een oproep gedaan aan het kabinet om hun categorie in BTW te verlagen. De sector zegt de afgelopen jaren sterk te hebben ingezet op de verlaging van suiker en zout in hun producten, en vindt dat consumenten via deze tariefreducties gestimuleerd moeten worden voldoende groenten te eten.

Hogere btw op groenten

De brief die belangenorganisatie van de groente- en fruitverwerkende industrie VIGEF namens de sector aan staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid schreef, komt een week nadat bekend werd dat de accijns op suikervrije dranken zal worden afgeschaft. Hiermee wil het kabinet de consument aanmoedigen minder suikerhoudende dranken te kopen. Hoewel op groenteconserven geen extra verbruiksbelasting wordt geheven, vindt de belangenorganisatie dat de regering consumenten ook moet stimuleren om meer groenten te eten. Groenten worden volgend jaar juist duurder door de aangekondigde stijging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent.

Peter Rijnhout, secretaris van de belangenorganisatie VIGEF: “Het plan van het kabinet om gezondere dranken te stimuleren omarmen we. We missen in de plannen echter de stimulans om meer groenten te eten. Het kabinet kan hiervoor een extra financiële stimulans bieden, net als ze doen bij gezonde dranken. We luiden de noodklok tegen BTW-verhoging op groente en vinden juist een verlaging op zijn plaats.”

Lees ook
Kabinet investeert €42 miljoen in virtueel instituut voor duurzame landbouw

Kabinet investeert €42 miljoen in virtueel instituut voor duurzame landbouw

De Nederlandse overheid investeert de komende tien jaar 42 miljoen euro in CROP-XR, een nieuw, virtueel instituut gericht op de ontwikkeling van landbouwgewassen die beter bestand zijn tegen klimaatverandering en minder afhankelijk van gewasbeschermingsmiddelen. Het kabinet investeert in CROP-XR vanuit het Nationaal Groeifonds.

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.