Producenten van huismerken hebben het moeilijk

27 oktober 2022 Redactie Food Pexels

Consumenten kiezen vanwege inflatie vaker voor goedkopere huismerken van voor A-merken, maar de producenten profiteren daar weinig van, meldt RTL Nieuws.

Supermarkten zien de groeiende aandacht voor huismerken en zetten er meer op in. Het totale aandeel van huismerken in de omzet van supermarkten was van januari tot nu 27,1 procent. Dat is veel hoger dan daarvoor. Toch blijkt de markt lastig voor de producenten van huismerken.

Dat komt doordat de volumes aan huismerkproducten die verkocht worden wel stijgen, maar de huismerkleveranciers ook te maken hebben met kostenstijgingen van grondstoffen, verpakkingen en energie. De kostenstijging doorberekenen kan niet altijd, bijvoorbeeld wanneer het contract met de supermarkt nog loopt. En wanneer een prijsverhoging toch wordt doorberekend naar de prijs voor de consument, kan dat weer effect hebben op de verkoop.

Kosten besparen blijkt ook niet eenvoudig, omdat de producenten van huismerken zo scherp op de prijs concurreren dat daar niet in te snijden valt. Huismerkproducenten kunnen bijvoorbeeld niet besparen op reclame, zoals A-merken doen. Ook tikt een prijsstijging bij huismerken harder aan dan bij A-merken, omdat ze al met lagere prijzen werken.

Bron: RTL Nieuws

Altijd op de hoogte blijven?